Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Anne Juul Christophersen

Omtale af udstillingerPosted by Troels Sun, September 14, 2014 18:13:47

Anne Juul Christophersen: Banquet

af Troels Laursen

I forbindelse med sin udstilling ”Banquet” i Galleri Rasmus, København i foråret har kunstneren udgivet et lille hæfte ilagt en musik-cd, hvor både teksterne og musikken var lavet specielt til denne udstilling.

Hæftet har et flot layout og et lækkert tryk. Cd’en, der følger med hæftet, har musik af kunstnerens mand, og datteren, synger kunstnerens tekster. En fin lille familieting, men desværre skæmmes teksterne af omvendte ordstillinger, som ”Alle ganske sikre på/At de nok til gildet skulle nå” og lignende.

Digtene, der tangerer det klicheagtige, bliver fin fremført, men tilfører egentligt ikke malerierne noget. De kan sagtens stå alene i deres egen kraft, sprængfyldte af detaljer og mættede farver, som enhver kan gå på jagt i og gøre sin egen fangst, for nu at citerer et af digtene.

Anderledes mere kød er der på Anne Juul Christophersen figurative malerier, der på sin vis er meget realistiske selvom motiverne og emnerne både er eventyrlige og poetiske og til en vis grad også surreele.

I motiverne er der en blanding af en idyl med nuttede børn og dyr ude i skoven, der dog hurtigt får det nuttede af sig og det hele kan gå over i uhygge og uvished.

Denne dualitet af eventyrlig idyl og skovens/naturens iboende uhygge og vold, er gennemgående i Anne Juul Christophersens værker så fantasien, også den livlige og uhyggelige, er en del af virkeligheden og som en slags dybere tunnel ind til bevidstheden og den menneskelige eksistens.


Det er små yndige børn, der optræder i malerierne. Og oftest er børnene uden farve, og gengivet i en hvid/gråblå tone, så uvirkeligheden eller stumfilmsoplevelsen trænger sig på. Og på samme måde er beskæringen i motiverne er med til at fremhæve denne næsten filmiske effekt, af et stilfoto, så beskueren kun kan gætte på næste levende billede. Og typisk er værktitlerne en vigtig medspiller i billedoplevelsen, da de både åbenlyst peger på det vi selv kan observerer, men også bringer betragteren i en hel anden retning. Det er beskuerens egne øjne, der fortæller om det er idyllen eller uhyggen, der får lov til at være det der giver stemningen til slut.

Hæftet kan fås via www.annejuul.dk - Anne Juul Christophersen er også aktuel på årets Art Copenhagen fra den 19.september.






Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.