Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Per Kirkeby på Museum Jorn

AnmeldelserPosted by Troels Fri, November 09, 2018 11:11:05

En hyldest i mursten

Trykt i NORDJYSKE den 7. november med fem ud af seks stjerner

Per Kirkeby: Maskiner for lys og skygge

Museum Jorn, Silkeborg

Indtil den 9. december

En hyldest i mursten er, hvad man kunne kalde denne udstilling. 40.000 mestendels røde mursten, der svarer til 4-5 almindelige parcelhuse, er der brugt. Og imponerende er det at gå rundt mellem disse varder og bygninger, der med deres højde og flader skaber både skygger og rum.

Og manden der hyldes er selvsagt Per Kirkeby, der døde kort før sin 80 års fødselsdag i år, og som måske er bedst kendt for sine store abstrakte malerier, der er præget af motiver fra naturen og især af geologien. I Danmark har han efterladt markante kunstneriske aftryk med bl.a. loftsmaleriet i Den Sorte Diamant og vægudsmykningerne på Geologisk Museum og Sø-auditoriet på Aarhus Universitet. Hans bronzerelieffer dekorerer Operaen i København.


I det nørrejyske er vi forkælet med hans murstensværker, ikke mindst i Aars, men også her senest i denne sommer på Læsø, hvor hans sidste murstensværk, ”Vinduestårnet” i Østerbyhavn blev rejst. Udstillingen sammenstiller for første gang ikke mindre end 18 af Per Kirkebys murstensskulpturer, der i perioden 1966 til 2017 blev realiseret i forbindelse med udstillinger i flere europæiske storbyer, bl.a. Paris, Nantes, London, Essen og København. Derudover præsenteres en række arkitekturprojekter og et hidtil ukendt materiale, såsom tegninger og arkivalier, der giver et omfattende indblik i Kirkebys eksperimenterende kunstneriske praksis og komplekse værkudvikling gennem 50 år. Og udstillingen er dermed en murstensvarde over en af landets internationalt mest indflydelsesrige kunstner, der på det seneste har været udstillet i London, Paris og New York og dermed understreget hans murstensskulpturers store internationale indflydelse. De 18 større og mindre murstensværker vækker associationer til både det klassiske danske parcelhus, mellemamerikanske pyramider, middelalderens borge og himmelstræbende katedraler. Den største skulptur i udstillingen består af ca. 10.000 mursten og er over tre og en halv meter høj og seks meter bred. Og de mange murer og flader og rum, der skabes midt i rummene er som en rejse rundt i en ubeboet by, men alligevel en levende by, med alle dens kroge, detaljer og stemninger, som disse murstensmure skaber.



De er næsten en slags stopklodser, der gør at man må flytte sig og tage en anden vej rundt end den der tilsyneladende er nemmest, og skaber derved nye rum foran beskueren, så ikke bare ”bygningen” eller skulpturen ses. Men i høj grad også pladsen omkring dem. Og det var her at Kirkeby kunne lave byrum og kunst til byrummet, der både er arkitektur og kunst på en og samme tid. Han har selv kaldt dem for maskiner af lys og skygger, og deraf udstillingens kryptiske titel, for der er ikke noget maskinagtigt over værkerne, udover de næsten monumentane størrelser, men skygger er der og dermed også lys, da det ene jo ikke findes uden det andet. Og deres bestandighed stiller ens egen endelighed i kontrast. Værkerne er venlige i deres næsten organiske materiale, mens de alligevel er fremmede i deres størrelse. Der er noget fortid over dem, som var de fra en for længst forsvunden by, hvor man regnede menneskene ind i byplanlægningen, så propositionerne var lavet til netop mennesket. For man befinder sig godt i mellem alle mange mursten. I sidefløjene på museet vises projekter, i over tres tegninger og skitser, som Kirkeby var involveret i. Både dem, der er blevet til noget og dem, der ikke blev. Og foran hans ide om Aarhus Kunstmuseum, som ikke blev, kunne man drømme om, hvor flot denne borg af et museum, ville have ligget på den lille top i byen, i stedet for den klods, der nu udgør ARoS.



Og heldigvis blev nogen, at hans ideer, da også til noget, ikke mindst Vesthimmerlands Museum og Vesthimmerlands Musikhus ALFA, begge i Aars og kan nydes i fuld størrelse. Og her på udstilling, kan skitserne og modellerne ses, så kan opdager, hvad der kan komme ud af Torshammer, der har et skaft til kulturhistorien og et hoved for kunsten, og kan blive til et lokalt museum med slagkraft, eller en redekam, alle kan spille på, kan blive til et helt musikhus.



En sanselig udstilling mellem mure, hvor man selv bliver en del af både skyggerne, lyset og rummene, og er dermed en meget flot hyldest og hommage for en stor kunstner, der ikke er mere, men netop disse teglstensværker vil bestå, og museet giver os hermed en fornem mulighed for at få et omfattende indblik i Per Kirkebys kunstneriske skabelsesproces, hvor historie, materialer, og tradition giver nye perspektiver og indsigter.

Troels Laursen




Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.