Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Safari På Himmerlands Kunstmuseum i Ars

AnmeldelserPosted by Troels Wed, May 30, 2018 13:43:24

Naturen flytter ind

Trykt i NORDJYSKE den 28. maj fire ud af seks stjerner

Safari

Anne Sofie Meldgaard og Andreas Schulenburg

Himmerlands Kunstmuseum, Aars

Indtil den 5. august

Safari kan være så mange ting: Man kan gå på safari mellem dyr, enten med riffel eller fotoudstyr. Eller man kan gå på safari og søge på webbrowseren af samme navn. Eller det kan foregå på et kunstmuseum, som nu med denne udstilling, hvor naturen er flyttet ind. Det sker som keramiske figurer, akvareller, filtskulpturer og andre objekter og malerier med blomsterbilleder. Det kunne måske lyde en anelse gammeldags og støvet, men det er det ingenlunde. Det er både moderne og samtidsorienteret. Det handler om vores forhold til naturen, vores brug af den som et objekt og ikke som en med-skabning eller en forudsætning for vores egen eksistens.


Det gælder især Andreas Schulenburg (f.1975 i Hamborg) for i hans værker møder vi det politisk ukorrekte, det provokerende, det eftertænksomme og altid tilsat et tvist af afvæbnende humor. Ikke mindre en 50 værker i alle størrelser fremvises af ham. Uden det bliver for meget. Der er straks i den lidt overfyldte mellemgang, som også er garderobe, en chokoladepastil forklædte som bombe og indenfor er knuste flasker, som man kan skære sig på, hvis de ikke var af filt, men alligevel er der mulighed for at skære sig på værkerne. Som når et naturfolk står midt i junglen og kan vælge mellem vejskilte til Asylcenteret, Fængslet eller Randers Regnskov.



Eller når en megakagerulle i filt viser sin fangst af en knust hveps. Naturen er objekt for mennesket og vi er ved at save en gren over som vi selv sidder på. Det er tænkevækkende og morsomt, og den moralske pegefinger er væk, om end man ikke undgår at føle sig udpeget, når et fly til naturferien ødelægger selvsamme natur med co2, så to isbjørne, i keramik, er faret vild på kloden, og selvom de to afslappede isbjørne ser meget tilfredse ud i skyggen af savannetræet, så er det jo også deres undergang. De ligner os, der på ferieturen. Schulenberg har et klart ærinde, men hans tekniske kunnen og materiale bevidsthed får også løftet værkerne ud over det politiske, og ind i kunsten. Elegant gjort.


Overfor Schulenbergs spidse univers, så er Anne Sofie Meldgaard’s værker ”pænere”, men med de kradse farver i næsten psykedeliske mønstrer og hurtige strøg er der også en voldsomhed og energi, især i de store værker, og deres kompleksitet er det, der bærer mest i Meldgaards del af udstillingen. Vi ser seks store oliemalerier og 24 papir-arbejder, olie på papir og grafiske tryk i form af monotypi. De er 20 i olie på papir arbejder, hvor Meldgaard river sider ud af blade og magasiner som hun derefter maler på. De er egentlig meget fine, men ufarlige om end de handler naturen fra en bestemt vinkel, som seksualisering af kvinden og sikkert også #metoo. Men det er i de store blomstermalerier man bliver for alvor inviteret ind. Hun har arbejdet med blomstermotivet i flere år. Hun har arbejdet med i flere år. De er gavmilde og fantasifulde i deres grolyst. Og selvom der er tale om kradse farver og mønstre, så er der en balance, som var det klassiske stilleben og blomsters forgængelighed. Hun viser at skønhed også rummer det sammensatte og ikke altid går op. Det er kraftfuld.


En sammensat, men alligevel harmonisk udstilling, og en udfordrende og tankevækkende safari til Aars, er hermed anbefalet.

Troels Laursen

Fakta:

Anne Sofie Meldgaard, f. 1974 i Seoul, Syd Korea, men opvokset i Randers og bor og arbejder nu på Bornholm. Udstillet på Bornholm Kunstmuseum og Randers Kunstmuseum i 2014. Uddannet 1994–2000: Det Kongelige Danske Kunstakademi og 1998: Kungliga Konsthögskolan, Stockholm, 1994: Krabbesholm Højskole for Art, Architecture and Design, Skive.

Andreas Schulenburg, f. 1975 i Tyskland, er uddannet billedkunstner og skulptør fra Det Kongelige Danske Kunstakademi (1999-2005) og Det Jyske Kunstakademi (1997-99). Han bor og arbejder i København. Schulenburg er repræsenteret i flere væsentlige kunstsamlinger, heriblandt ARoS Aarhus Kunstmuseum, Ny Carlsberg fondet og Nykredit. Modtog i 2010 Niels Wessel Bagges Kunst-fond. Han er lige vendt hjem til Danmark efter en stor soloudstilling i Bangkok




Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.