Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Power Plant i Kunsthal Nord

AnmeldelserPosted by Troels Fri, May 18, 2018 08:45:34

Kraft værker

Trykt i NORDJYSKE den 15. maj med fem ud af seks stjerner

Power Plant

Stella Geppert, Antonia Low og Tina Maria Nielsen

Kunsthal Nord, Aalborg

Indtil 17. juni

Udstillingens titel fortæller, at det handler om kraftværk, og inden i titlen ligger der også ordet for plante. Det er et møde mellem industri og natur, og mennesket derind imellem. Udstillingen er et dansk-tysk fælles projekt af Stella Geppert, Antonia Low, og Tina Maria Nielsen. Og dette samarbejde lykkes sjælden godt, da deres værker spiller godt sammen og hænger sammen i et ensartet udtryk, trods deres individuelle tilgangsvinkler. Omdrejningspunktet er det plastiske ord stedspecifik og de gør det ganske konsekvent. Og det sker uden, at det ”blot” bliver en kulturhistorisk undersøgelse eller til et mindesmærke af stedet, men er også en poetisk leg med lige netop dette sted og dens funktion. Deres værker er analoge og meget fysiske.


Geppert’s store ler-skulpturer miner menneskekroppens mønstrer og bliver til en form for kommunikation, så kulminearbejdernes bevægelser fra den gang under jorden, af deres bevægelser, der blev til energi, nu står som spor af noget der var. Arbejderens bevægelse, på en meget lille plads i minerne, og arbejde bliver fysisk tilstedeværende og skildrer på sin vis også menneskets (magt)kamp med naturen om at gøre den til sit instrument. Udstillingens vægtigste værk er hendes video, ”Busk”, hvor en buskklædt kunstner, trodsigt som en teenager, går rundt i et forladt Nordjyllandsværket, som var det naturen der genbesøgte sit sted, men nu enten var blevet hjemløs eller så sig om for en mulighed for at generobre sin plads, ikke bare som menneskenes objekt til mere energi, men i egen ret. Det er klimadebat på den barske måde, men også en meget morsomme måde. Videoværkets 11 minutter hiver udstillingen op på de fem stjerner.


Low viser en række insektynde og lette stålfigurer, der i rummene har deres eget grafiske kraft. De er skjulte konstruktioner, som hermed gøres synlige. Værkerne miner både kraftværkets historie og bygning, men også det der nu sker inden ved siden af udstillingslokalerne, hvor energien ikke handler om kul og varm vand, men om de maskiner, hvor mennesker nu daglig sveder for bedre kroppe. Og værkerne er menneske-lignede, omend forvredne og tilsat artdeco-håndtag og andre forfinede naturefterlignende genstande, så det hårde og det bløde mødes i kunsten, i kulturen.

Nielsen viser tre værker, der fylder både i omfang og udtryk. De er på sin vis minimalistiske, men også voldsomme i deres fremtræden. ”Kraft Værk” er hel enkel to lange stålrør, påsat et stykke kul og en sommerfugl, så kaosteoriens tale om at et sommerfuglevingeslag på den ene side af kloden, kan starte en storm på den anden side er tydeligt. Og hvor et vingeslag fra den lille sommerfugl teoretisk kan igangsætte en påvirkning, der fortsætter og forstørres. Og således også her i den store uro, der maner til ro. Hendes værk ”Mind and Matter” er smuk med sine forgyldte hjelme, der ligger i flyveasken. Antallet er syv, som i Skabelsens dage og ligger nu som var det hviledagen, som tomme skaller, der vidner om noget der var. Frugten er plukket og udnyttet og slagger ligger tilbage. Værket udfordrer kritisk og vedkommende vore store forventninger, der knytter sig til industrisamfundets uhæmmede ide om stadig vækst.


Udstillingen indbyder til fordybelse og indsigt. Man kunne håbe at de tre kunstnere snart kom forbi igen.

Troels Laursen

Faktaboks:

Stella Geppert er uddannet fra École des Beaux Arts of Paris og Fine Art at the University of the Arts, Berlin. Hun bor og arbejder i Berlin og Halle, hvor hun siden 2010 har været professor i Experimental Sculpture ved the University of Art and Design.

Antonia Low bor i Berlin. Hun har studeret på Kunstakademie Münster og på Goldsmiths College, London. Hun har udstillet solo på Palazzo Altemps, Museo Nationale Romano (2016); Kunstmuseum Bonn (2014) og i 2017 ved Eigen&Art Lab, Berlin: Deutsches Haus at NYU, New York; og Gingko Space, Beijing.

Tina Maria Nielsen er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi (1991-99). Bor og arbejder i København. Seneste soloudstillinger: Esbjerg Kunstmuseum (2017), Den Frie i København (2016), Charlotte Fogh Gallery i Aarhus (2014), Galleri Thomas Wallner, Simrishamn (2014) og Brandts i Odense (2013).




Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.