Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Angry Boys på Det Ny Kastet i Thisted

AnmeldelserPosted by Troels Thu, March 22, 2018 09:04:53

De sure drenge

Trykt den 20. marts i NORDJYSKE med fire ud af seks stjerner

Angry Boys

Det Ny Kastet, Thisted

Indtil den 2. april

Udstillinger med 23 forskellige internationale samtidskunstnere, er vi ikke så van til på vore kanter, og heri blandt en som tyskeren Jonathan Meese, der er repræsenteret på mange af de største museer i Europa. Hans værker gør nu ikke meget væsen af sig i denne sammenhæng. Kunstnerne og udstillingen er sat sammen af Claudia Cosmo fra Køln og alle er de begyndt at markere sig i deres respektive hjemlande såvel som internationalt og er forholdsvis unge mellem 40 og først i 50’erne og i hvert fald unge nok til fortsat at kunne blive kaldt "drenge" i en kunsthistorisk kontekst. Udstillingen har tidligere været vist i Køln og planen er, at den senere skal vises på et museum i Italien.


Og det spændende ved disse besøg udefra er jo at se, hvor den danske kunst og de danske kunstnere er henne i forhold til de udenlandske. Og lad det være sagt med det samme, på denne fine udstilling i Det Ny Kastet, midt Thisted, der er der ikke den store forskel. Det skulle lige være på priserne, de udenlandske er langt dyrere end vi er van til. De to danske og nordjyske bidragsydere, Henrik Godsk og Ole Tersløse, står flot repræsenteret. Tersløses lille drengehovedet, med en grimasse, og en orm stikkende ud af hovedet kunne være et logo for hele udstillingen. Et Medusahoved med drenge-testosteron, der udviser sin vrede og tilpasningsbesvær, samtidig med en stor skrøbelighed. Værkerne har alle et meget ekspressiv og til dels et meget aggressiv udtryk. Deraf det sure, eller vrede. Og netop det vrede, eller rettere det forvredne er det gennemgående i værkerne, samt en fælles baggrund i det klassiske og kunsthistorien, som Godsk er flot eksempel på og som alligevel forsøger at træde ud af traditionen.



Det bibelskhistoriske spiller med i et af Michele Bubacco’s værker, hvor Onan spilder sæden, eller gemmer til natten og katten. Og Tom Prayers ”San Sebastiano”, der gennembores af pile, og bliver helgen for hudlidelser, og i vor tid for blandt andre AIDS-patienter. Fælles er de også i det figurative. Og så går den ovale-form igennem flere af værkerne, lige fra ægget til menneskehovedet, men også i formatet. Tersløses skulpturer i computeranimeret 3d print, står i den klassiske Byrådssal og her er ægget, det nye, der kan spire frem og samtidig det skrøbelige, og det ses også i Godsk’ ovale og næsten renæssance kvindeportræt, hvor hun sidder med en syl. Det herskabelige, ja næsten guddommelige i mandolaen, og det ødelæggende står side om side.




Det forvredne ses meget tydeligt og spændende i de italienske medvirkende, som er nogle af de bedste, som i Giuliano Sale’s værker, der minder om Francis Bacon sine steder. Det aggressive står hel fremme i de små værker ”Tomme hoveder” af Daniele Galliano, her er de gamle portrætters ansigter nærmest kradset ud og fyldt med maling. Det vildt og vredt, men med en skønhed midt i al gruen.



Adriano Annino, går en anden vej og har et billedet i sine billeder, ikke bare henover, men lige som et ekstra værk, der viser springlaget mellem det store og det mindre, som var det en termisk registrering af værket. De er ikke store i størrelse, men meget store i udtrykket. Wouter van Riessen, fra Holland, viser sin landsmand Van Goghs Solsikker i en ny koloristudgave, og portrætter af Elefantmanden, Joseph Merrick, hvor det forvredne ydre og det smukke indre skildres i få enkle streger og få farver. Udstillingen, hvor de to danskeres bidrag står meget stærkt, er et tiltrængt kig ud i verden. Det er kraftfuld, i sin underspillede ophængning og spids og stærk i sine opløsende skildring af identitet og personligheder.

Troels Laursen


Faktaboks: De 23 medvirkende

Adriano Annino (I), Manu Baeyens (NL), Timo Behn (D), Dario Carratta (I), Tom Duimstra (USA), Paolo Maggis (I), Arthur Grossbois (D), Tony Prayer (I), Leif Trenkler (D), Carsten Tabel (D), Daniele Galliano (I), Jonathan Meese (D), Michele Bubacco (I), Philip Grözinger (D), George Raftopoulos (AUS), Oliver Czarnetta (D), Bernd Hoffmann (D), Wouter van Riessen (NL), Paolo Dolzan (I), Jordy Kerwick (AUS), Giuliano Sale (I), Henrik Godsk (DK), Ole Tersløse (DK)




Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.