Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Erik A. Frandsen i Randers

AnmeldelserPosted by Troels Fri, March 09, 2018 10:40:28

Den indvendige rejse

Trykt i NORDJYSKE den 6. marts med fem ud af seks stjerner)

Haiti – Erik A. Frandsen

Randers Kunstmuseum

Indtil den 29. juli 2018

For en dansker er Haiti vel nogenlunde lig med Voodoo og Jørgen Leth. Og begge dele er til stede på Erik A. Frandsens udstilling ”Haiti”. I 2016 rejste han dertil, sammen med fotografen Henrik Saxgren og filminstruktøren Per Fly, for blandt andet at opleve stedet og besøge vennen Jørgen Leth. Og det blev en rejse, som var den gjort i Posemandens bil. Udstillingen er denne rejse, renset fra det private, men boblende ag liv og sansninger. Udstillingen er en rejse i tanker og steder, i oplevelser og refleksioner. En rejse i ånden. Og som i voodoo, der betyder ånd, og er en religion, hvor man får alt, hvad man gør syv gange igen.


Værkerne er på hver deres måde en bearbejdning af mødet med de steder og de mennesker, som kunstneren møder på rejsen. Men udstillingen er ikke en rejsebeskrivelse i gængs forstand, vi ser og oplever kunstnerens refleksioner og det hele vises i fragmenter, som hurtige skitser, der dog bliver til selvstændige værker på væg og på gulvet, som vises i forskellige medier og materialer fra dagbogssider, fresker, oliekridtskitser, fotos og skulpturer. Den private oplevelse, de personlige møder, hæves til det almene. Det flygtige bliver det varige. Og her ligger udstillingens store styrke.


Udstillingens højdepunkt, er værket ”Dagbog fra Haiti” er skabt ud fra Frandsens personlige og hurtige dagbogsnotater fra rejsen. Dagbogsnotaterne er skaleret op i 28 store lyspaneler og teksten bøjet i neonrørets kølige lys. Dagbogen indfanger steder, indtryk og samtaler i fragmenter, fulde af sanselighed og nærvær. Den skildrer den følelse og forførelse, der opstår i mødet med det ukendte og eksotiske. Systematiske i deres stikordsform bliver ordene nærmest billedlige, det skrevne notat i ordskitser næsten digitaliseret i neon på den blanke aluminiumsplade og fylder hele to store rum. Man går rundt i teksten, og følger Jørgen Leths oplæsning. Det kan flimre for ens livssyn. Og netop Leths ikoniske stemme, der læser disse sætninger og ord op, hæver de almindelig ord og overvejelser samt oplevelser til poesi, hvor man selv må fylde hullerne ud, så denne private dagbog på det nærmeste bliver din dagbog. Det private skrælles af, så fortællingen og rejsen kan foregå inde i ens eget hoved. Et stort værk på alle måder, og som løfter denne udstilling, hvor det meste andet består af gode Frandsen-værker, som vi kender når han er bedst. Eksempelvis en række fotos, der er genskabt i freskomalerier, en gammel teknik kendt fra eksempelvis pompejanske vægmalerier, hvor maleriet males på vådt puds og skal afsluttes inden for nogle få timer inden pudset tørrer op, hænger side om side. Alle er de malet med løs ekspressiv hånd og en næsten typisk Frandsensk farveholdning i jordfarver, i blandet kradse farver, som rødt og pink. Her mødes det flygtige i digitale fotos med en gammel teknik.


Det højteknologiske møder også kunsten, i skulpturelle værker, som ”Shelter”, der er direkte forbundet med Frandsens skitser fra rejsen. Skulpturen er skabt med computeralgoritmer, der har ”oversat” to af tegningerne på udstillingen til et 3D-print. Det er næsten Voodoo, hvor tinge vender tilbage savholdigt og de mindre skulpturelle værker i guld, er da også meget maske og voodoo-agtige. Og ligesom en lang række pasteltegninger både på væggene og på gulvet, er som snapfotos fra en turistrejse, men her opleves farverne og det eksotiske i rejsen. Men det er det store værk, ”Dagbog”, der for alvor brænder igennem på udstillingen, her får kunstneren foldet det private og personlige ud i det almene, og det er vel det kunsten kan og skal? Og derved skabe den egentlige rejse, en indvendig rejse.



Troels Laursen






Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.