Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Bog om Verner Panton

AnmeldelserPosted by Troels Mon, December 04, 2017 12:49:23

Al magt til fantasien

Trykt i NORDJYSKE den 3. december med fire ud af seks stjerner

"Panton", af Ida Engholm og Anders Michelsen.

351 sider fyldt med illustrationer

Pris: 500, - kroner

Strandberg Publishing.

At Danmark og møbler er et brand ude i verden, er ikke nogen hemmelighed. Der er stor fokus på dansk design af møbler og ikke mindst deres priser. Og fokus har været på de kendte som Jacobsen, Wegner, Juhl, med flere i en nordiske stil. Vildmanden Verner Panton (1926-98), der ikke holdt sig til træ og neddæmpede farver, har også været med, men har ligesom stået i baggrunden for de andre og ældre designere. Denne bog gør nu kendskabet til Pantons værker større og de 350 sider, får ikke mindst bragt han og hans værk, sat ind i en større sammenhæng. Det er et totalværk. Og det er flot gjort og udført, som når omslaget er blødt og skinagtigt og stilen er lagt, med mange lækre fotos i en der matcher designerens farverige fantasi og visionære verden.

Bogen er ikke en dissideret biografi, og sproget er ikke lettilgængelig, men den, der giver sig tid, også til at se illustrationer, for en totaloplevelse, af dette er legebarn, ikke bare i dansk, men også i europæiske design. Han blev efterspurgt og anerkendt uden for landets grænser, men trods hans opgør med den naturinspirerede enkel- og pænhed i dansk design, som han erstattede med plasticmaterialer og stærke farver, var han stærkt inspireret af store skikkelser i dansk designs guldalder. Ikke mindst ved at insistere på brugervenlighed og funktion. Som Arne Jacobsen, en af hans mentorer, udviklede også Panton en stabelstol, den støbte plastikstol Panton Chair, der er et ikon på linje med Y-stolen og Myren. Asger Jorn var også en inspirationskilde, fremhæver bogen, der når vidt omkring i Pantons samtid.


Ligesom forgængere var han hele tiden optaget af nye materialers muligheder, og Panton formåede at forløse nogle af drømmene i 1960erne som afslappet livsnydelse. Og ofte blev hans design til totalinstallationer, der også var den rene kunst, uden dog at brugbarheden og funktionen fortabte sig i farver og smarte løsninger. For det var ikke hans projekt at indordne sig i en tradition, hvor man skaber enkeltstående skulpturer og får dem masseproduceret.



Og derfor var hans møbler og lamper, altid tænkt ind i et bestemt miljø, hvor alle delene, form- eller farvemæssigt har indbyrdes slægtskab. Som den spektakulære og udødeliggjorte indretningsprojekt i Varna-palæet ved Aarhus bugten, mediehuset Spiegel i Hamborg eller næsten mytologiske Visiona 2-udstilling i Köln i 1970, hvor formgiverens fantasi fik fuldkommen frit løb. Dengang var der rynken på næsen, men han blev aldrig glemt og gemt væk, og nu her snart 20 efter hans død, trækker denne bog han for alvor frem i lyset igen. Og måske den kan inspirerer nutidens unge designer til nye veje, og at vi andre finder plexiglaslamper og møbler frem igen og at hans værker så vil tage endnu et trin op i auktionspriserne. Bogen tør give designen magten, der gav al magt til fantasien. En af de bøger, der godt kunne komme til at stå på manges ønskeseddel.


Troels Laursen




Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.