Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Poul Janus Ipsen på VKM

AnmeldelserPosted by Troels Thu, October 26, 2017 21:00:29

Moden frugt

Trykt NORDJYSKE den 23. oktober med fire stjerner ud af seks

Poul Janus Ipsen – Forbuden frugt

Vendsyssel Kunstmuseum

Hjørring

Indtil den 7. januar 2018

Historien om mennesket og frugten, både den modne og den forbudte, begynder da slangen lokkede Adam og Eva til at tage et bid af æblet fra Kundskabens Træ, spiste de forbuden frugt. Konsekvensen var hård og ubarmhjertig. Efter Syndefaldet udviste Gud dem fra Paradisets Have, og siden da har den modne frugt i mange sorter været tillokkende, pirrende og fristende, måske netop fordi den er forbudt. For maleren, grafikeren og skulptøren Poul Janus Ipsen (f. 1936) har den forbudne frugt været et gennemgående tema i mere end 4 årti. Det vises omkring 80 malerier, relieffer og skulpturer fra kunstnerens livsværk, udvalgt med særligt fokus på de store livstemaer, som fylder mest i hans værk: myte, erotik, miljø, forfald, liv og død. Alt sammen nøje og meget sammenhængende udvalgt af kunsthistoriker Anne Lie Stokbro. Hun har også skrevet den lille tryksag, man kan få for en tyver, til udstillingen. Et skrift, der kunne fortjene at udkomme som en rigtig bog. Ipsen trækker på mange genrer, og 80’ernes postmoderne tid, hvor alle ideologier og ismer, herunder stilretninger, var nedbrudt og man kunne stykke sammen af stumperne, mere end fornemmes i farverne og materialevalg, fra dyreknogler, fuglevinger, drivtømmer, og ikke mindst i motivvalg. Hans sanselige værker har træk fra både barok, surrealisme og popkunst, og kredser om menneskets syndefald i en moderne verden, hvor mennesket egoistiske dumhed og misbrug af verdens ressourcer og brug af genmanipulationer. Og derved gør sig skyldige i at foræde sig på den forbudte frugt.



De seneste værker, hvor han nu er vendt hjem til Danmark, Bogø, fra New York, har en del økologiske overtoner i sig. Naturen fylder mere i de senere værker, som rent landskabsmaleri. Og her ligger hovedvægten af værkerne fra 97 og frem. Landskabet og nationalfuglen, svanen og Dannebrog går igen i flere værker. Hans leg med symbolerne åbner op for mange betydningslag. Det ironisk og det er dybt alvorligt ment.

Det store maleri ”De tre gratier”, der er kommet til udstillingen efter åbningen, er et eksempel på kunstnerens legende livtag med billedkunstens store motiver og temaer. Kæmpemaleriet, der består af tre lærreder, på næsten 2,5 x 3,5m, giver en dyb personlig fortolkning af de tre gudinder for ynde, skønhed og kreativitet, som siden den græske antik er blevet skildret som underskønne, nøgne kvinder. Træet, naturen, får også her sin plads.



Selvportrætterne er et spændende kapitel for sig. Ofte vil portrætter koncentrere sig om øjne og hånd, og attributter, som forbindes med den afbilledede, men hos Ipsen, har han ofte blokeret øjnene med grøntsager eller andet, så der både er tale om en maskering og en demaskering. En tilsløring og en afsløring, af både manden og mennesket som sådant. Det er komplekst, og der er tale om en kontrolleret vildskab. Udstillingen er generøst ophængt med mange værker, eller plukkebare frugter, uden nogen forstyrrer hinanden. Det er en vellykket udstilling, der ligesom kunstneren, har noget på sinde, så både den umodne, den modne og den rådne frugt, får mindelser frem om Vanitas, og forfængelighed rimer råt på forgængelighed.

Troels Laursen




Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.