Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Monografi om Th. Bindesbøll

AnmeldelserPosted by Troels Sat, July 15, 2017 09:17:05

B for Brobygger

Trykt i NORDJYSKE den 14. juli med fire stjerner ud af seks

Thorvald Bindesbøll: stærk form og frit spil

Af: Mirjam Gelfer-Jørgensen

Arkitektens Forlag

377 sider, mange illsutrationer

Pris: 420, - kroner

B for Bindesbøll, den yngre og B for brobygger mellem forskellige stilarter og kunstretninger og ikke mindst mellem en ældre tid og en nyere tid, der rækker hel ind i nutiden, da hans produktivitet var enorm og pegede tilbage i 1800-tallet og frem mod det 20. århundreds modernisme.

Thorvald Bindesbøll (1846-1908) er først og fremmest kendt som kunsthåndværker, men han tegnede også huse hele sit liv med flere projekter og opførte huse fra de berømte Fiskepakhusene på havnen i Skagen og Strandridergaarden på Strandvejen og Bombebøssen på Christianshavn, samt en masse design, hvor hans kurvede bogstaver endnu pryder øl-etiketter, og ornamentik på kirkebænkene i Skagen Kirke og smukke krukker, broderimønstre, møbler og sølvtøj. Og altid med fuld fokus på funktion, på planernes klare opbygning og prioritering af form frem for variation og dekoration. Gelfer-Jørgensen mener man kunne kalde ham landets første designer.


Denne smukke bog af forfatter og tidligere overbibliotekar på Designmuseum Danmarks bibliotek Mirjam Gelfer-Jørgensen beskriver og kommer langt omkring i denne kendte designer. Det er på kanten til det nørdede og en enorm grundighed rummer bogen, hvilket både er dens styrke, men også en svaghed, for man mister som læser sommetider overblikket og hængtes engang imellem af når det bliver detaljerigt.


Bindesbøll var flittig, og som Gelfer-Jørgensen skriver, var der stort set ikke det område, han ikke arbejdede med. Som sin far, arkitekten Michael Gottlieb Bindesbøll, (arkitekten bag Thorvaldsens Museum, som drengen fik sit navn efter, og Hobro Kirke) arbejdede han med bygningskunst, men han var også optaget af at skabe møbler, lave mønstre til broderi, omslag til bøger, og sent i sin karriere blev han optaget af sølvet.


Bindesbøll gik under navnet ”Bølle” og nem har han ikke været. Han udtalte sig råt for usødet om kollegaer og deres arbejde, men han modtog også kritik fra andre, som da Ancher-parret gik en af hans krukker og Michael svarede tilbage: ”Det ser ud som om Du havde taget noget ’merde’ (fransk for lort, red) og smurt paa og tørret rundt med et Stykke Papir og bagefter tørret nogle beskidte Fingre af paa forskjellige Steder”. Senere kommer der endnu et brev Ancher, hvor han undskylder de barske ord og erkender, efter en jagttur der har klaret hjernen, at krukkerne faktisk er ret gode, og at ”de slaar i Grunden Alting ihjel”. Fru Ancher skriver at de bruger dem som taburetter. Den slags anekdoter fra dagbøger og breve, som forfatteren har dykket dybt ned i, løser op og forløser for et ellers sine steder knudret beskrivelser. Og flere af den slags ville have være velkomne. Hans værker var nye og skabte opsigt og en tilvænning måtte til, da han ligesom skabte sit eget univers inden for dansk kunsthåndværk. I dag er de anerkendte mesterværker, der står og kan stå for dem selv. Hans værker bliver ofte beskrevet som inspireret af skønvirkestilen, men Gelfer-Jørgensen udfolder grundigt og vidende, at det er nærmest umuligt at sætte Bindesbøll i en bestemt bås eller stilretning. Bindesbøll var en del af et nybrud, og forfatteren viser, at hvis man ser på hans samtidige kolleger, f.eks. Joakim Skovgaard, så var hans udtryk meget anderledes og varieret, både i form og materialer. Han satte sit præg på sin egen tid, men han var selvsagt også præget af sin tid. Han byggede bro mellem kunstarterne. Mestrede arkitekturen, møbelkunsten, grafikken, tekstilkunsten, sølvet og keramikken. Alt sammen flot visuelt vist i denne store bog, om en stor kunstner og brobygger mellem flere stilarter og genrer. Bogens billedside viser alt dette forbilledligt.


Troels Laursen




Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.