Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Arne Haugen Sørensen - Lys og Mørke

AnmeldelserPosted by Troels Wed, September 02, 2015 13:54:23

Lys og Mørke

af Troels Larsen:

Arne Haugen Sørensen (født 1932) modtog i maj Skovgaard Medaljen. Og lige nu kan hans værker fra de tidligere 50’erne og frem til i dag ses på Skovgaardmuseet i Viborg. Den største udstilling med ham herhjemme i otte år.

Udstillingen strækker derved over en periode på næsten 65 år fra de første grafiske ungdomsværker fra 1951, og til det seneste maleri ”Vandringsmanden” fra sidste år. Og det giver selvsagt en udfordring for, at få det hele vist i en sammenhæng. Det er lykkes flot og vedkommende. Og en rød linje er trukket op hele vejen rundt i udstillingen.

Det er de almenmenneskelige temaer, der er fremme i disse værker og det gælder både de, der tager deres udgangspunkt, i de bibelske fortællinger, i den klassiske mytologi, i fabler, hvor dyr bruges som symbol for mennesker, eller i surrealismens psykologiske tilgang. På samtidigt bliver der skabt en forbindelse mellem tidlige og sene værker og udstillingen viser kunstnerens udvikling gennem alle årerne.

De ældste værker er, set herfra, de stærkeste og de seneste og ofte religiøse værker mister højde over for dem. De nyeste og især i de religiøse værker mangler den skarphed og voldsomhed, som der findes i det tidligere værker, selvom hans eksistentielle tilgang i de kristne motiver afspejler det almenmenneskelige og fremviser en meget konkret og folkereligiøst tilgang til den kristne tro. Kampen mellem det onde og det gode, mellem mennesket og naturen eller menneskets egen natur er skildret i gruopvækkende værker, der selv mange år efter stadig ryster og foruroligere. Måske er den trøst, som maleren gerne vil skildre i religiøsiteten og troen i de seneste kirkelige værker, det der gør det en anelse tandløst i forhold til de tidligere værker. Og spørgsmålet er, om opstandelsens glæde og trøst kan fortælles uden landfredagens mørke og ondskab. En landfredagsmørke, der til fulde findes i de tidligere mere verdslige værker. Og som derfor er dem man betragter mest intens. Et værk som ”Efter syndefaldet” har han arbejdet på i flere omgange og den dyriske kamp har undervejs fået to flygtende og nøgne mennesker indsat i baggrunden, hvor den ubønhørlige kamp i verden, hvor den stærkeste overlever, står hel fremme i forgrunden. Udstillingen viser hans arbejde med de klassiske temaer, som ikke har rykket sig så meget i gennem hans produktion. Men hans farvepalet har. Fra de mere hud og kødlignende farver, som efterhånden er blevet erstattet af klare og lyse farver. Og det dyriske tandsæt er væk.

Udstillingen skal videre ud i landet til tre andre museer efter Viborg. Det er en god ide, da mange kan få fornøjelsen, men bagsiden er så også, at det viser hvor lidt museerne har at gøre med rent økonomisk, når man er nød til at dele den slags vandreudstillinger mellem så mange steder og derved blot får færre udstillinger landet over gennem et helt år. Og pladsen, måske især for de yngre og endnu ikke hel udfoldede kunstnere, bliver trængt. Men det kan ikke ligge denne udstilling til last, der flot kommer omkring én af landet mest populære malere.

Faktaboks: Udstillingen kan ses i Viborg til den 13. september, derefter fra den 19.9 – 15.11 på Sophienholm, Kongens Lyngby og efter nytåret den 9.1 -13.3 på Johannes Larsen Museet i Kerteminde og sidst fra den 23.3-12.juni 2016 på Odsherreds Kunstmuseum, Asnæs.