Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

100 år og kvinderne i kunsten

AnmeldelserPosted by Troels Sun, January 25, 2015 19:32:12

100 år og et øjeblik

Jubilæumsbog før tid, beskriver de kvindelig kunstneres (mangel på) muligheder før og nu.


Charlotte Glahn og Nina Maria Poulsen (red.)

100 års øjeblikke. Kvindelige Kunstneres Samfund.

Forlaget SAXO. 408 sider. 348 kr.

Det er ganske vist før tid men, som Pylle Søndergaard, en af bagkvinderne for udgivelsen siger det: ”Vi har lavet bogen i anledning af Kvindelige Kunstneres Samfunds 100 års jubilæum. Det er ganske vist først i 2016, men vi syntes, bogen skulle være klar allerede nu, så den kan promoveres i 2015 i 100-året for kvindernes stemmeret”. Mænd dominerer kunsten i Danmark. Dengang og nu. Det stærke køn er i tal bedst repræsenteret på danske museer og lignende steder. Men kvinderne vil også være med. Også i mere end 100 år. Men da Kvindelige Kunstneres Samfund (KKS) i 1916 blev stiftet, var det først og fremmest en reaktion på den åbenlyse uretfærdighed, at kvindelige kunstnere ikke havde adgang til at sidde i de magtfulde komiteer og juryer i Akademirådet. Kvindelige kunstnere var der nemlig mange af, og de deltog aktivt i udstillingslivet, ligesom de siden 1888 havde haft adgang til at uddanne sig på Det Kgl. Danske Kunstakademi på lige fod med deres mandlige kolleger. At der alligevel, et år efter at danske kvinder havde opnået stemmeret ved Folketingsvalg, ikke var adgang for kvinder på de mest betydningsfulde poster inden for kunstlivet, fremstod derfor som et så tydeligt demokratisk underskud, at det kunne forene kvindelige kunstnere i en fælles sag.

Over 20 kunsthistorikere, bla. nordjyske Anne Lie Stokbro, kunstnere og forskere fortæller om både kendte, som skagensmaleren Anna Ancher (1859-1935) og en af de mest fremtrædende eksperimenterende kunstnere herhjemme i dag, Kirsten Justesen (født 1943), og mindre kendte kvindelige kunstnere, som Astrid Holm (1876-1937), som var den første der herhjemme, der introducerede fauvismens kunstsyn og Emilie Demant Hatts (1873-1958) eksotiske Laplandsmalerier og de kvindelige kunsthåndværkeres (som Margrethe Drejer (1889 - 1975), hvor mange nok kender hendes motiver til broderede puder, der stadig står rund om i danske sofaer) vilkår med udgangspunkt i ikke tidligere offentliggjort materiale fra foreningens egne arkiver.

De kvindelige kunstneres sag bliver grundig beskrevet gennem en række forskellige perspektiver, lige fra den kvindepolitiske vinkel af kvindernes kamp for ligeberettigelse i 70’erne, over artikler, der ser på forskellige kvindeudstillinger gennem tiderne og (den mandlige) kritik af dem, samt artikler, der spørger til årsagerne for kønsdiskriminationen i kunsten. Og oveni, er der en biografisk vinkel, der fortæller historien gennem den enkelte kvindelig kunstners skæbne og værker. Og her også den mere personlige fortælling om kvindelige kunstner og deres kunstnerdøtre. Bogen er dermed, både en dansk kunsthistorie over 100 års tilbageblik om kvindelige kunstnere og et kønspolitisk indlæg af i dag.

Bogens mange bidragsydere, både mandlige og kvindelige, får givet et bredt snit over en sag, der begyndte for længe siden, og som var/er drevet af lige dele personligt engagement, social indignation og kunstneriske skæbnefællesskaber.

Derfor er bogen mere end et tilbageblik, den er også en sag i vor tid og langt ind i fremtiden. Desværre.

Troels Laursen

Bogens forord er skrevet af kulturminister Marianne Jelved (R).

Blandt forfatterne er: kunsthistorikerne Hanne Abildgaard, Lisbeth Bonde, Marie Laulund, Anne Lie Stokbro, Eva Pohl, Peter Michael Hornung, Else Marie Bukdahl, Sanne Kofod Olsen, Annemarie Balle, Inge Lise Westman og Hans Dam Christensen.

Udgivelsen er støttet af en lang række private fonde, herunder bl.a. Velux Fonden og Ny Carlsbergfondet.