Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Mortens Strædes tegninger

AnmeldelserPosted by Troels Wed, January 07, 2015 10:12:51

Billedhugger i papir

Trykt i Nordjyske den 6. januar 2015 med fire stjerner (ud af seks)

Morten Stræde.

Arbejder på papir / Works on paper, 1982-2012.

Da/Eng, 403 sider. 190 kr.

Rigt illustreret med over 300 værkgengivelser.

Aristo Bogforlag

Lige nu er Morten Stræde (f.1956) aktuel på Glyptoteket med syv markante skulpturinstallationer, ”Seven Sorrowful songs ”, der er spredt rundt som nedslag i museets samlinger. Han har skabt en udstilling, der ikke blot momentvis afsporer det typiske museumsforløb, men som samtidig kommenterer og udfordrer menneskets evige trang til at kontrollere og beherske sine omgivelser i fornuftens navn.

Og han er aktuel med det, der er blevet kaldt et flyvende tæppe, på Israels Plads, der er hævet omtrent 30 cm og breder sig i bløde bevægelser henover pladsen, netop, som et flyvende tæppe, der lige er landet. Langs kanten folder "tæppet" og bliver til siddepladser, hvorfra man kan betragte livet på og omkring den store plads.

Det er altså normal de store og tunge og hel konkrete ting man forbinder med Strædes virke. Men bogudgivelsen her er lettere, i hvert fald hvad angår materialet. For værkerne er vægtige nok i deres som oftest sorte streg på det hvide papir.


Stræde fik sit gennembrud i 1980´erne, og de seneste små15 år, har hans værker fundet deres pladser i det offentlige rum. Og et værk, der står, der i det offentlige rum er udsat for vejr og vind, men slitagens er størst ved at folk ser dem igen og igen, men Strædes værker vedbliver med at være gåder, der skal løses hver gang man går forbi dem. Og det kræver tyngde, både i form og indhold. Og papiret er et ganske andet medie, den er let og hurtigere.

Denne samlede udgivelse af Strædes tegninger og papirarbejder – over trehundrede styks i en fin gengivelse, viser en kunstner, der også kan være legende og flygtig i sin omgang med stoffet. Og dog er værkerne umiskendelig en billedhungers værk. Serierne ”Flowers of Romance I-II”, er tredimensionelle i deres udtryk, da tuschstregen nærmest er hugget ud på de digitale prints, og en rumvirkning og dybde skabes, så billedhuggerens fornemmelse for rum og steder står tydeligt frem. Kunsthistorikeren Jacob Wamberg, har i sin artikel til bogen, beskrevet hvordan, kunstnerens arbejder på papir er i forhold til hans øvrige produktion. Serien ”Homecity”, skabt 1992-2006, er da også en hel byplanlægningsproces, der vokser frem som en flottere udgave af it-spillet SIMS. Illustrationerne til Klaus Høechs ”Salme” og ”Lukas O’Kech” er ikke blot beskrivende, men er selvstændige værker, der lægger til ved ordene, som desværre ikke er gengivet i bogen. Det ville ellers have været en stor gevinst.

Bogen er desuden forsynet med Strædes egne tanker i forbindelse med tilblivelsen af de enkelte serier. Refleksioner, der både fortæller om, hvor inspirationen eller anslaget til de enkelte serier kommer fra, og om hvad der opstår som impulser undervejs i processen og forandrer værkerne, mens han arbejder med dem.


Bogen er dertil en glimrende guide og introduktion ind i kunstnerens billed og form-univers og ind i de store 3d-skulturer, han har stående rundt om på stræder og pladser i hele landet.

Troels Laursen