Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Ny Dansk Kunst - årbog for 2012

AnmeldelserPosted by Troels Thu, May 09, 2013 15:58:07

Gensyn med 2012

af Troels Laursen

(Trykt i Nordjyske Stifstidende 13.december 2012)

Årbogen Ny Dansk Kunst 12, der ikke vil være en årbog.

En årbog over et hvilket som helst år vil, uanset størrelse, altid bare være et udsnit af det år. Det gælder også for kunstens år. Så redaktionen bag Ny Dansk Kunst 12 har taget konsekvensen og lavet en bog der hylder det fragmentariske og høj og flot slår ned på få, men også både vigtige og spændende begivenheder udi kunstens verden herhjemme det seneste års tid.

Ny Dansk Kunst 12 vil hellere spørge hvorfor en udstilling er interessant, end blot at pege på 50 udstillinger, som er det.

Det subjektive bliver hermed det der giver den bedste objektive vinkel på kunståret 2012. Og det er forfriskende. Man så være enig eller uenig i valgene, men det skaber en debat om samtidskunstens status og kvalitet. Og det er godt.

Med denne syvende udgivelse i rækken af årbogen, der ikke længere gider, at være årbog, har redaktionen valgt, at overlade udvælgelsen af årets begivenheder til en række personer, der på hver deres måde står som centrale spillere på den danske samtidskunstscene. Hver person har kogt ti udstillinger sammen til en smagsprøve på, hvordan sæsonen 11-12 har set ud derfra, hvor de står. De syv kommer fra hver deres del af kunstverdenen og dækker et bredt spektrum af de kunstopfattelser, der gør sig i tiden.

De syv kunstkendisser er: Jacob Fabricius der, da bogen blev til, var direktør på Malmö Konsthall, men som nu er nysudnævnt direktør på Charlottenborg fra 2013. Han interviewes blandt andet om dOCUMENTA (13) i Kassel, hvor han mest koncentrerer sig om de danske bidrag, som han ”anmelder” noget blandet. Galleristen Christian Andersen, fra galleriet med samme navn, beretter om Danh Vo udstillingen på Statens Museum for Kunst – ”We are the people” og filmen ”Suicide Monkeys” af Allan Nicolaisen, Robert Kjær Clausen og Steffen Jørgensen, der handlede om fundamentale spørgsmål på en underholdende måde, og som blev vist først på året i Toves Galleri.

Mens galleristen Thomas Asbæk fra Asbæk Art Consulting kredser om kunst som investerings- og samlerobjekt og hvilken betydning samlerene har for museernes muligheder for at vise og erhverve ny kunst, og kunsthistorikeren Bente Scavenius, og ellers sikre kunstquizkombattant fortæller om sin usikkerhed og oplevelser ved Mikel Carls udstilling ”Too Sexy for my skin”, samme Carl er i bogens redaktion. Scavenius giver også sit syn på økonomi og kunsten, som hun mener mange har et for romantisk forhold til.

Kunsthistorikeren Mikkel Bolt beretter blandt andet om India: Art Now, på Arken, hvor det eksotiske pilles af kunsten fra Indien og fremtræder moderne og vedkommende. Merete Jankowski, ny leder af Overgaden, fortæller om, hvad der sker lige ny på landets akademier, og fra netop akademiet kommer studerende Janus Høm, der selv har haft stor succes med nyskabende principper for kuratering, hvor det handler om at bruge andres kunst til nye værker/udstillinger. Og jo Olafur Eliason og Elmgreen & Dragset bliver da også nævnt i interviewsene.

Den flittige Mikkel Carl står bag interviewene, som slynger sig flot hen over året 2012 og der krydsklippes mellem interviewene, så når noget optræder mere end en gang – og det gør en del – så laves der fine sløjfer, og læseren får derved uddybet sin oplevelse. De er alle syv meget personlige og det klæder projektet. Interviewene fylder en tredjedel, men er en væsentligt og klart den bedste del af årbogen. De to andre tredjedel består af en omfattende og flot layoutet billeddokumentation fra udstillinger og begivenheder ledsaget af udstillingsstedernes egne tekster, så man får derved en hel række forord og katalogtekster med i købet.

København er godt repræsenteret ligesom langt det meste af kunsten, der peges på og debatteres er fra hovedstaden og den nærmeste omegn. Kunsten uden for Københavns Volde er der ikke meget om. Kunsten i Aalborg er med, med deres udstilling hen over sommeren: ”Underværker – Mesterværker”. Ellers er det mest i København det foregår. Og det kan du så mene om hvad du vil. Skulle man anmelde det, så var det en anden bog. Her er der gode sager med og lad os så ”bare” nøjes med det.

En årbog, der ligeså meget peger frem ad, som den peger bagud for at vise hvad der er sket. Og så kan man som læser selv trække de røde tråde og væve sit eget mønster, sammen med det man selv har set og oplevet og som ikke er med denne udgave af årgang 12, Og det er faktisk ikke så ringe, for at skrive det på jysk.

Udgiver: Kopenhagen Art Institute

i samarbejde med Shooting Gallery Press
Antal sider: 360, hardcover

www.kopenhagen.dk

Pris: 299,-

ISBN: 9788791819094

Udgivet med støtte fra Deres, Converse, Kunsthøjskolen på Ærø, karriere, contemporary art & social life, Ny Carlsberg Fonden, Statens Kunstråd.