Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Pontus Kjerrman

AnmeldelserPosted by Troels Mon, September 08, 2014 08:30:00

Suveræne livsytringer

Ny bog om den svensk-danske skulptør, Pontus Kjerrman, der lige er fyldt 60.


”Skulptur som livsytring” er overskriften på Lisbeth Bonde’s artikel om Pontus Kjerrmans værker i bogen, der er udgivet i forbindelse med hans 6o års fødselsdag forleden, der også markeres med udstillinger på Vejle Kunstmuseum (fra d. 24. maj - 31. august) og i Xiamen i Kina i efteråret.

Og Kjerrmans skulpturer, kunne sagtens tangere K.E. Løgstrups tanker, om de suveræne livsytringer, som er grundlæggende menneskelige ytringer som tillid, barmhjertighed og oprigtighed, der har deres grund hinsides videnskabens årsagsforklaringer og er med Løgstrups ord udtryk for en grundløs godhed i livet. Det er det skulpturerne, fra Kjerrmans hånd, langt hen ad vejen fortæller, og den livsholdning, man fornemmer, når man læser hans næsten dagbogsagtige fortællinger, hvor han beretter op gennem hvert årstal i sit liv. Hans værker er, med deres universelle og mytiske sprog, et mulighedernes sted, et venligere sted, hvor de suveræne livsytringer får deres rum i både drømmene og i virkeligheden, som de står der rundt om på offentlige steder og rum.

De er gennemkendelige som mennesker, med katte eller hestehoveder, lidt som gamle ægyptiske og græske skulpturer, er de arketypiske, men han skaber tillige en magisk poesi, så de både er hengivende, drilagtige og tryghedsgivende.

Læseren får et indblik i Kjerrmans inspirationskilder, helt tilbage fra den tidlige barndom og kan følge hans udvikling og arbejde med kunsten gennem årene. Og kan følge hans arbejde med udstillinger og udsmykningsarbejder, illustreret med små private fotos af liv, værker og arbejdsprocesser.

Kjerrman beskriver sine gen- og afveje der har været nødvendige for at nå frem til det helstøbte og karakteristiske indhold og formsprog, som vi kender ham for i dag.

I to kapitler får billedet lov til at tale for sig selv. Og de er hel klart bogens højdepunkter.

Et afsnit viser nogle af de mange udsmykningsopgaver Pontus Kjerrman har lavet. Også her er billeder af de færdige værker sat sammen med proces og skitsebilleder, så man får et indblik i arbejdet forud for det endelige resultat. Et kendetegn for Pontus Kjerman er, at han arbejder fortællende og inddrager det omgivende rum, og ofte sådan at flere skulpturelementer ”taler sammen” fra deres plads.

Alt i alt er bogen ”Skulpturfortællinger” en åbnende og god indføring i en af vor tids mest anerkendte og elskede skulptører.


Bogen er en fornem gave fra kunstneren til hans publikum, men også til ham og hans værker.

Desværre er bogens udstyr ikke hel så kraftig som man kunne ønske sig. For efter ivrige gennembladninger og gennemkigning, så kan den hurtige blive til et en række løse ark, på grund af den dårlige limning i ryggen.

Men det må ikke forhindre nogen i at få fat i bogen og nyde den, som den skildring, den er af Kjerrmans livsytringer omsat i skulpturer, der fortæller suverænt.
Troels Laursen

Skulpturfortællinger

Pontus Kjerrman m.fl.

219 sider, 200 kr.

Udgivet på forlaget Tjaldur2014

Bogen er også udgivet i en engelsk udgave med titlen: Sculpture Stories

Bogen indeholder tekster af Mikkel Bogh, direktør for Statens Museum for Kunst og kunstanmelder Lisbeth Bonde.