Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Ny bog om Sven Dalsgaard på tryk

AnmeldelserPosted by Troels Tue, July 29, 2014 11:15:49

Sven Dalsgaard på tryk

Sven Dalsgaards udgivelser samlet i en bog

Trykt i Nordjyske Stifstidende den 27. juli med fire stjerner.

SVEN DALSGAARD -en bibliografi

Den store nordiske registrant over

kunstnerbøger og andre kunstrelaterede trykte sager

Antipyrine og forlaget * [asterisk], 2014

Redaktion: Mathias Kokholm og Lasse Krog Møller

Grafisk tilrettelæggelse: Lasse Krog Møller

ISBN 978-87-93108-48-6

Pris: 120 kr. (Mængderabat gives)

De to små, men entusiastiske forlag Antipyrine og *[asterisk] har udgivet det første bind i deres serie: ”Den store nordiske registrant over kunstnerbøger og andre kunstrelaterede trykte sager”. Og første levende billede er: Sven Dalsgaard – en bibliografi.

Og den rummer en nøjeregnende bibliografisk fortegnelse over Sven Dalsgaards kunstnerbøger, med mange s/h gengivelser af tekster og fotos.

Og anledningen er at Dalsgaard, ligesom Asger Jorn, runder det magisk årstal hundrede i år. Og derfor er der selvsagt opmærksomhed på ham og hans kunstneriske virke. Og udover udstillinger i hans hjemby Randers (fra den 9. august til den 5.januar næste år) og på Fuglsang Museum (til den 27.juli), så er der altså denne lille udgivelse, som ved første øjekast måske kun er for nørder udi det dalsgaardske univers. Men er der lavet et flot stykke arbejde, som kan bruges som en hel dåseåbner for enhver, der gerne vil trænge længere ind i Dalsgaards kunst.

Bibliografien indeholder så at sige en dokumentation på skrift og i tryk, over hele kunstnerens virke fra han debuterede, som udlært hånværksmaler og autodidakt billedkunstner, på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1943 til hans død i 1999. Bogen viser hans tanker og ideer, der lå bag ved kunsten, fra han tog sit kunstneriske udgangspunkt i surrealismen og udviklede i løbet af 1940’erne, med inspiration fra Marcel Duchamp og dadaismen, i en figurrig og symbolladet udtryksform, forbundet med indføjelse af egne digte mellem billedernes figurer. I 1950’erne nåede han til en enklere, strengt stiliseret formgivning, først i Giacometti-agtigt høje og tynde skulpturer, hvis former snart blev omsat i maleri, for eksempel i hovedværket ”Kristus fra Randers”, der er en skildring af ham selv, som en profet, der ikke var vellidt i sin egen hjemby. I 1960’erne skabte Sven Dalsgaard især konceptuelle værker i pagt med tidens internationale tendenser for eksempel ”Blå pakke”, fra ca. 1969, der findes på Kunsten i Aalborg. Netop de indpakkede genstande, lukkede kuverter og sække er eksempler på, hvordan Dalsgaards kunst også kan være hemmelighedsfuld og bevidst fremmedgørende. Det skjulte pirrer fantasien og nysgerrigheden. Man ved ikke, hvad pakkerne indeholder, og man får det heller ikke at vide. Pakkerne er jo kunst, og som Dalsgaard selv har sagt om dem, så begynder man ikke at pakke dem op, ”men står bare og glor på dem”.

I 1970’erne vendte Dalsgaard tilbage til det figurative maleri, hvor realt og surrealt forenedes i nye synteser. 1980’ernes og 1990’ernes var hans produktion præget af blandformer (malerier med påmonterede objekter), hvori han tilførte sine udtryksformer nye underfundige pointer. Dannebrogsflaget blev brugt i adskillige værker. Men når den bearbejdes og omformes, røres der ved alt det velkendte, og vi tvinges til at se tingene på en anden måde. Nogen blev provokeret af denne brug af nationalsymbolet, men Dalsgaard sagde selv, at det var et udtryk for glæden ved at være dansk. Malerierne af Dannebrog rummer mange aspekter. De er på en gang et flag og et billede af et flag, de er symbolske og reelle på samme tid, ligesom de er et værk og samtidigt et objekt.

Alle disse ting findes i denne udgivelse. Der er nok at gå på opdagelse i. Det er kunstnerens egne ting, der lægges frem. Ukommenteret og jomfruligt, lige til at gå til.

Korrektiver og supplerende oplysninger til dette foreliggende bind om Sven Dalsgaard modtages gerne og med tak, skriver forlaget. Herfra fandtes der ikke lige nogen. Men udgivelsen kan altså udbygges og lever derefter videre også når 100års festen er feset ud. Bogen er lille i størrelse, men rækker langt i indhold. Og jeg venter nu i spænding på, hvem de næste kunstnere er, der udkommer på de to forlags nye serie.

Troels Laursen

SVEN DALSGAARD -en bibliografi

Den store nordiske registrant over

kunstnerbøger og andre kunstrelaterede trykte sager

Antipyrine og forlaget * [asterisk], 2014

Redaktion: Mathias Kokholm og Lasse Krog Møller

Grafisk tilrettelæggelse: Lasse Krog Møller

ISBN 978-87-93108-48-6

Pris: 120 kr. (Mængderabat gives)

Sven Dalsgaard har udført mange udsmykningsopgaver, bl.a. til Oslobåden M/S Kronprinsesse Margrethe (1957), Anglifabrikken (1960, nu Heart, Herning Kunstmuseum) og musik- og teaterhuset Værket i Randers (1991). Bogen Det blå rum (1950) er blevet efterfulgt af flere andre, bl.a. S.D., en selvbiografi (1966) og S.D. om S.D. (1988).

Se mere til fejringen af Dalsgaard på: www.svendalsgaard.dk/