Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Niels Fabæks fotografier i Huset, Aalborg

AnmeldelserPosted by Troels Fri, April 12, 2019 20:49:52

Ansigter og det der imellem

Trykt i NORDJYSKE den 10.april med fire ud af seks stjerner

Faces, Places and the Things in between

Niels Fabæk, fotografi

Husets Galleri Aalborg

Indtil 1.maj (dog lukket i påsken)

Husets Galleri midt i Aalborg har lavet et scoop, ved at få Niels Fabæk, manden bag mange af de fotos af kunst og musik, vi sådan ser rundt om i mediebilledet, til selv at udvælge og ophænge en lang række af disse fotos. Og det spænder vidt; fra skovens dybe stille ro over øde og storbybilleder med folk i kanten af det hele, til hårdt arbejdende musikere. Fabæks linse fanger stemninger. I ansigter, på steder og ikke mindst, det der sker der imellem. Han arbejder til daglig på Kunsten i Aalborg. Han har mange år bag sig som fotograf, kunstner, teatertekniker og musiker og har sammen med især Nils Sloth lavet et hav af kunstprojekter, events og performance og han er halvdelen af Aalborgs kunstmagasin BLIXA, der hver gang udkommer nye formater. Det første rum af Husets galleri består af mindre sort-hvide fotografier, oftest portrætter, mens det i der i det andet rum er de store farvefotografier. Portrætter, på ”Wall of Fame” er kendte kulturpersonligheder fra kunstens, musikkens, litteraturens og teatrets verden, fra Peter Belli til John Olsen og fra Michael Kvium til Esben Smed. Og det er alt sammen værker der viser og fastholder det, der ikke kan holdes fast, det levende og det levede liv. Alle 68 værker er til salg og for få hundrede kroner kan man faktisk få et godt værk med sig hjem.


Der er nogle få fotos af bylivet, fra amerikanske storbyer, men ikke typiske turristfotos, men altid sådan i udkanten af byen og ikke mindst af menneskelivet. Det er dokumentaristisk. Og skønheden er der, men det er en skæv en af salgsen.

Rummet med de kæmpestore naturfotos er et rum for sig. Det er stilheden, der næsten kan høres. Fabæks beskæringer er interessante, for et midte og et fokus er sjælden nem at finde, så øjet er altid lidt på vandring i værkerne, det gælder især landskaberne. Det er fotografier, der genremæssigt både lægger sig op af det klassiske landskabsfotografi, og samtidig er stærkt inspireret af det såkaldt ”kedelige fotografi”, som Per Bak Jensen (f.1949) eksempelvis er eksponent for. Men udstillingen er alt andet end kedelig. Og disse farvefotos kan man undre sig over hvor mange slags grøn, der findes. Der er hel magisk.


Fabæks værker handler alt sammen om at fastholde det flygtige i et ansigtstræk, en mimik, et øjeblik af koncentration, som når en japansk trommeslager er væk i sin egen verden og hår. Det er en fastfrysning af erindringen, i det øjeblik det er væk igen.

Værkerne bærer med sig den stilhed, man kan finde i naturen. Og den koncentration der findes i musikeransigt og hemmelighederne i en kunstners eller skuespillers ansigt.

Det er dyb og inspirerende og at se alle portrætter af de kendt er lidt, som at genopleve det de var i Aalborg for i sin og hvor Fabæk, til vores held, fangede dem og fik dem sat fast på væggene i en simpel klemme og med et søm, så vi se al dynamikken mellem ansigterne og stederne.

Troels Laursen