Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Entré i Kunsthal Nord

AnmeldelserPosted by Troels Sun, February 10, 2019 20:38:48

Ud over rammen

Trykt i NORDJYSKE den 8. februar med fem ud af seks stjerner

Entré

Kunsthal Nord, Aalborg

Eva Louise Buus

Astrid Marie Christiansen

Krista Rosenkilde

Indtil den 31. marts

Der er altid, hel fornemt, gratis entré til Kunsthal Nords udstillinger og for en gangs skyld hedder en udstilling: Entré. Og det nu tæppebelagte betongulv kunne da godt minde om en hal på et hotel eller hjemme i en entre. Og straks mærker man, trods de små blå overtræksfutter, at her mødes det rå og hårde med det bløde og organiske. Og turde man nu om dage sige det, så mødes det feminine i farverne med det maskuline i rummene. Eva Louise Buus, Astrid Marie Christiansen og Krista Rosenkilde skaber rammer i de gamle industrirum, så deres værker kommer ud af rammen og skaber en samtale mellem det brugbare og det skulpturelle. Værkerne er iscenesatte, så de ikke bare når ud over rammen, men også ud over rampen. De både rører og bevæger, i de ords bredeste betydninger.


Buus har flere ætsninger med, en unge pige over for et spejl, så hun trænger ind i din egen selfi, som hun står der og reder sit hår. I det høje rum, har Buus lavet et alterlignede tableau, hvor en krukke, med øjne, på et kobberbelagt bord, står og drypper med vand ned over det saftige grønne mos. Man kan gå rundt om bordet og en lille trappe gør det hele sakralt, mens bagvæggen viser ansigter, der er som potter for efeuen. Ni er det hellige tal, mens efeuen minder om ruinens, der langsomt dækkes til af tiden, alt imens en fontæne lader vandet løbe oppe over publikums hoveder. Det er smukt og bevægende, sammen med de syv, endnu et helligt tal, oxiderede kobberplader, der viser at kobberet bærer mange farver i sig. Det er frodigt og håbefuldt.



Christiansen viser genkendelige genstande, der i denne sammenhæng er ganske ubrugelige, men virkningsfulde. Intet er som det giver sig ud for. Og flisegulvet kan ikke betrædes for de er af maling og lærred, og lærreder på væggene illuderer betonfliser i farveskalaer, men er synsbedrag, som man nysgerrig drives rundt i rummene, mens en elevator knap, i stor størrelse i en tapetklædt niche, giver dig muligheden for at tage turen op eller ned. Du bestemmer selv.


Rosenkilde viser også selfier, men disse er oldtidsagtige og både velkendte og fjerne, som skriften på væggen. Og en bænk, der vil give buler i bagen af at sidde på, og flere vaser på små hylder på væggen, bringer Lundstrøm i hukommelsen, og de er mest form og ikke til dagligbrug. De er nok i dem selv. Men alligevel nærværende og indbydende. Farverne er afstemte og med stor kraft.


Der er en afvæbnede charme og humor hen over den seriøse undersøgelse mellem kunst og design, mellem det anvendelige og det ikke brugbare. De 52 værker er forskellige i udtryk, og i materialer, men det hele fletter sig sammen til en total installation, der fungerer godt og overrasker undervejs, som når handicaptoilettet også er inddraget til værker. Man undres, forføres og bliver lettere i sindet.


Udstillingens titel, henviser til det første vi møder hjemme hos os selv, eller når vi besøger andre og derved får en forestilling om, hvad resten af huset gemmer på. Her er dog flere gode overraskelser jo længere man kommer ind i rummene. Så træd blot indenfor og nærmere, og du behøver ikke træde varsomt, det vil de små blå futter sørge for. Og hvis man nu lod være med at tage de blå futter over skoene, og i stedet smed skoene, så kunne man mærke kunsten, hel ud i tæerne. Velkommen indenfor.

Troels Laursen

Faktaboks:

Eva Louise Buus (f. 1979) er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2009. Hun har herhjemme og i udlandet. Bor og arbejder i København.

Astrid Marie Christiansen (f. 1981) er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2012. Har bl.a. udsmykket Bispebjerg Hospital (2017), Retsbygningen i Svendborg (2016) og Kulturministeriet (2012). Bor og arbejder i Kbh.

Krista Rosenkilde er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2009. Har bl.a. udsmykket Vestre Landsret, Viborg (2014) og CDF Center For Døve, Rødovre (2013). Bor og arbejder i Nordsjælland.

Fotos – frigivne fra Kunsthallen – fotografen: Niels Fabæk