Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Silke og Jeppe Hein's børnebog

AnmeldelserPosted by Troels Fri, November 23, 2018 17:07:28

En tråd at holde fast i

Trykt i NORDJYSKE den 22. november med fem ud af seks stjerner

Aya

Jeppe Hein og Silke Hein

88 sider og mange illustrationer

Pris: 250,- kr.

Forlag: Strandberg Publishing

Digteren Johs Jørgensen (1866-1956), skrev i 1898 en lille novelle om tråden for oven, om en edderkop der i efteråret svævede ned med sin tråd fra oven og fik bygget et stort net, endda havde edderkoppen glemt, hvorfra den kom og fik i et tag klippet den tråd der kom fra oven og som holdt det hele sammen. Edderkoppen, eller mennesket sm det er i lignelsen, havde glemt både himlen og hvor han kom fra. Denne børnebog bygger på den samme tanke. At der er en tråd, (måske fra oven?), der holder livet oppe og sammen. Bogen er skrevet og lavet af kunstneren Jeppe Hein (f.1974) og hans hustru kulturmanager Silke Hein (f.1974) i et samarbejde med børnebogsredaktør Elisabeth Kiertzner. Jeppe Hein er mest kendt for sin interaktive og legende installationskunst, og måske heromkring især for springvandet på Kunsten i Aalborg, men gennem de seneste år er han begyndt at arbejde med akvarel i en mere spirituel praksis. Denne sommer har han haft en spændende og dramatisk udstilling i Cisternerne i København med klangskåle og bolde der kørte rundt i en sindrigt mønster og en stor flamme der gik i gang når man kom tæt på. I bogen følger man sommerfuglelarven Aya, der kommer lidt skævt ind i livet. Aya-navnet betyder: fugl på hebraisk og farver på japansk, mens det på tysk betyder sværd.



Og det flyvende som fuglen og farverne og det skarpe og retfærdige som sværdet ligger ligesom under hele fortællingen om at komme skævt ind i livet og at genrejse sig ved at se, lytte og sanse verden omkring sig. Aya møder på sin rejse en venlig bille, der nænsomt hjælper hende på vej. Langsomt kommer hun til hægterne og begynder at indtage verden i sit eget tempo. Med skærpede sanser oplever hun sine omgivelser og vokser sig større og større lige indtil hun en dag folder sig ud som en stor smuk sommerfugl. Bogen er også en beskrivelse af deres ældste datters vanskelige start på livet, hvor fødselskomplikationer førte til livsvarigt handicap for hende. Men sorg følges af omsorg og med håb, vilje og kærlighed kan man kæmpe sig gennem den største modgang. Det er det bogen med sine fine billeder og ligefremme tekst udfolder, som var den selv en sommerfugl. Jørgensens gamle fortælling er højstemt og religiøs, denne udgave af en fortællingen om en tråds bæreevne og vigtighed er mere moderne og mere spirituel end religiøs og hylder forskelligheden og opfordrer til, at man hviler i sig selv og griber øjeblikket. Og bogens cover er i lærred (og tilfældigt eller ej), så er anmelderens udgave forsynet med en lille tråd, der stritter ud for oven. En lille tråd der kan pilles ved, mens der læses op og kigges billeder. Og en fin lille bog er det. Og trods det, at der er tale om en børnebog, er der vægtige og voksne ting undervejs. En tråd, der vil kunne binde den voksne og barnet sammen under læsningen.

Troels Laursen