Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Færøsk kunst på Thy

AnmeldelserPosted by Troels Fri, October 05, 2018 20:01:26

Færøerne på thy’sk

Trykt den 4. oktober i NORDJYSKE med fire stjerner ud af seks

Færømalerne

Heltborg Museum, Thy.

Indtil d. 31. oktober

Det lille Heltborg Museum, der ligger så flot ved Limfjorden i Sydthy, lægger lige nu lokaler til en udstilling i samarbejde med Sydthy Kunstforening. I år er det færøske kunstnere der er indbudt og de otte er flotte og gode bud på, hvad der sker i det forholdsvis lille land, hvor en decideret færøsk billedkunst ikke har voldsomt mange år på bagen. Faktisk udvikledes den først i begyndelsen af det tyvende århundrede. Og på trods af landets relativt lave indbyggertal har den færøske kunst en usædvanlig høj kvalitet. Ofte er naturen og det vilde landskab drivkraften for den færøske kunstner. Således også nu i Thy. Heltborg Museum er landskendt for sin fine Jens Søndergaard samling og med den i ryggen ligger disse otte færøske kunstnere i en lige linje sammen med denne maler, der kunne det med naturen og de sjæle der bebor den. Mennesker er der ganske vist ikke mange af på de næsten 70 værker der er med, men landskabets sjæl bådes ses og mærkes. Og både i Thy og på Færøerne, er det horisonten og de klare farver, der ligger der ved havets og himlens blåkanter opløses, i en tågedis, sine steder i ren abstraktion og andre steder til lokaliserbare steder. Den vandfyldte luft trækker de få skarpe farver der hel frem, så selvom paletterne, hos de otte kunstnere, kan minde om hinanden, og ikke har mange skrappe kulører, så er det overraskende hvor koloristisk udstillingen er. Værkerne hænger siden om side, i tre rum og foyeren, i en næsten klassisk opstilling, så den ro der er der, giver værkerne god plads og rum til at folde sig ud, uanset om de er store værker i olie på lærred, mindre keramiske værker eller grafiske blade.



Det grafiske står Marius Olsen (f. 1963) for. Naturen og mennesket er hans foretrukne motiver og et værk, hvor mennesket, bliver til en lille profil, synlig som en spejling i en rude. Hans værker er rørende. Keramikken står de to kvinder i udstillingen for. Vigdis Petersen (f. 1966), arbejder overvejende frit skabende med keramik, beton, glas og andre materialer i billedkunstens og designets grænseland. Hun er eksperimenterende og nyskabende i sit virke, hvor hun tilstræber det enkle og klare udtryk. Og Gurid Poulsen (f. 1961), er den første professionel keramiker på Færøerne, og er en pioner inden for feltet. Her viser hun keramikskulpturer, der abstrakte, men titlerne peger hen på menneskekroppe eller organiske abstrakte former, ofte med et arkitektonisk præg. Værkerne er sanselige og skjuler hemmeligheder, man gerne ville afsløre.



Det er malerierne der står stærkest og som også udgør den største del af udstillingen. Og måske også her det færøske brænder mest igennem, så det også kan mærkes i det Thyske landskab lige udenfor. Og de samlede malere er vigtige kunstnere i den færøske kunst og selvforståelse. Og Zacharias Heinesen (f. 1936), der er en central skikkelse i færøsk billedkunst, og har sat sig dybe spor i færøsk kunsthistorie. I sine landskabsmalerier koncentrerer han sig om farvens udtrykskraft og intense styrke og motivmæssigt kredser han sig især om temaet: bygden ved havet. Og man kender landet uanset om man har været der eller ej. Bardur Jakupsson (f. 1943), er som maler ekspressiv med store pensels strøg, på kryds og tværs hen over lærredet, der hele tiden forvandler fladen fra fladt til dyb, hvor man fornemmer en direkte samtale mellem landskabet og maleren. Torbjørn Olsen (f. 1956), har mere end nogen anden færøsk maler dyrket portrætmaleriet og er meget anerkendt for det. Hans værker her er dog med landskabet i centrum, og hele tiden er motiverne et sted mellem det konkrete og det abstrakte. Og med en fabelagtig fornemmelse for farven, som både er afdæmpet og vild på en og samme tid. Dette gælder også Eydun av Reyni (f.1951). han har bygden ved havet under det store fjeld, havet og skyerne, som inspiration og motivverden, hvor landskabet opløses som et syn fra både fortiden og fremtiden.


Arnold Vegghamar (f. 1937), står et lidt andet sted end de andre, og nogen vil måske kalde hans formsprog for naivistisk og fælles for malerne her er måske en form for naivisme i det de leger med 2d flader og enkle figurer, men i hans maleri oplever man en egen magisk styrke, der på flere måder minder meget om Jens Søndergaards univers. Det er råt og samtidigt findes der noget meget sart poetisk i landskabet og ikke mindst i de sind, der lever i de landskaber. I nogle af hans værker svæver husene som var de små stykker lakridskonfekt på en grøn hylde. I hans værker har tågen næsten ikke fat i paletten, som hos de andre, der gør god brug af de nordatlantiske vandmættede blå, grønne og grå farver. Dette scoop af en fin samling af færøske malere har det til fælles, at klippernes sære formationer, stenblokkenes mylder og billedets øvrige elementer er i en stadig uro, som et kraftudtryk for menneskelivets kampe og menneskesindets sensibilitet. Det er fint følt færøsk kunst fornemmet på fornemt thy’sk.

Troels Laursen

Faktaboks:

Marius Olsen (f. 1963), er grafiker og som sådan eksperimenterer han med sammenblanding af forskellige grafiske teknikker, hvilket gør hans værker meget forfinede og raffinerede. Han er uddannet på kunstakademiet i Helsinki. Er bosiddende i Finland.

Vigdis Petersen (f. 1966), arbejder med keramik, beton, glas og andre materialer i billedkunstens og designets grænseland. Hun er bosiddende i København.

Gurid Poulsen (f. 1961), er keramiker. Hun laver brugskeramik, men en stor del af hendes produktion omfatter frit arbejde, som keramikskulpturer, præget af abstrakte former, ofte med arkitektoniske eller organiske undertoner. Hun er bosiddende i Torshavn, hvor hun også har sit værksted.

Eydun av Reyni (f.1951), har bygden ved havet under det store fjeld, havet og skyerne, som inspiration og motivverden. Er bosiddende i Torshavn, Færøerne.

Zacharias Heinesen (f. 1936), er en central skikkelse i færøsk billedkunst, som han har præget i årtier. Hans kompositioner, med kantede fjelde og huse, i klare farver, har sat sig dybe spor i færøsk kunsthistorie. Er bosat i Thorshavn, Færøerne.

Bardur Jakupsson (f. 1943), er som maler ekspressionist med maleriske strøg under stadig forvandling. Efter en færdiggjort læreruddannelse fra Hjørring Seminariums musiklinje, i 1969, fortsatte han sin uddannelse på Kunstakademiet i København.

Han har været direktør på Færøernes nye kunstmuseum i en årrække men har også skrevet et væld af kunstbøger og artikler. Han er bosiddende på Færøerne.

Torbjørn Olsen (f. 1956), har mere end nogen anden færøsk maler dyrket portrætmaleriet. Hans hovedværk er den store altertavle i Haldersvik, der er en parafrase over Leonardo da Vincis ”Den Hellige Nadver”, hvortil 13 centrale, færøske kulturpersonligheder har siddet model. Han er bosiddende i Torshavn, Færøerne.

Arnold Vegghamar (f. 1937), er oprindelig uddannet guldsmed og har en visionær tolkning af det bjergrige, færøske fjeldlandskab, som han er så inspireret af og knyttet til. Han er bosiddende på den nordlige ø, Vidarø.