Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Skulptur-biennalen 2018

AnmeldelserPosted by Troels Fri, August 03, 2018 08:58:30

Lækre skulpturer og blandende bolsjer

Trykt i NORDJYSKE den 1. august med fire ud af seks stjerner

Skulptur Biennale 2018

Dronninglund Kunstcenter

Indtil 26. august

De billedhugger, der udstiller i og omkring Dronninglund Kunstcenter, kommer fra hele Danmark. Og biennalen er en tilbagevendende begivenhed, hvert andet år, og finder sted rundt om i landet, dog mest i København, men denne gang er det hele rykket til Dronninglund. Og det er velgørende. Det handler om at vise hvor Dansk Billedhuggerkunst er lige nu. Og man må erkende, at der ikke er så meget nyt under solen i det fine landskab og indenfor i kunstcenteret i Dronning. Det meste er set før og viser måske nok, hvor billedhuggerkunsten er lige nu, men ikke rigtig hvor den er på vej hen. Materialerne er mest klassiske i sten, bronze, jern og til keramik, glasfiber og træ. Eksperimenterne, er der langt imellem. Og det trods det, at der er over 250 værker udstillet af 63 forskellige kunstnere. Alle værkerne er til salg. Det er meget klassisk, og hvad man kunne kalde for klassisk moderne. Det er genkendeligt, og med glædelige gensyn, for som altid i en pose blandende bolsjer er der lækkerbiskner imellem. Indenfor er der de fleste værker udstillet og det sker i en tæt sammenhæng og det kan være svært at få øje på de bedste mellem det hele. Men de er der, for den der har øjne at se med. Poul Cederdorffs stilsikre figurer er en nydelse for øjet og hånden, der følger deres fine linjer, og Bodil Dams værker, der lader en se arbejdet med leret, før de står i bronze er ligeledes indbydende og fortællende. Gudrun Steen-Andersens flyvende mand ”Satellite” er i akryl, og transparent og bliver et eksistentielt og dramatisk svævende spørgsmål.


Jan Agerbo er et højdepunkt i udstillingen, indenfor er det små vandrende mænd, der med tunge rygsække fuld af livserfaringer, kommer én i møde, som kollosser på lerfødder, eller i en replik til Rodins ” Borgerne i Galais”. De er fortællende og man fortæller straks selv videre med dem.

Vibeke Nørgaard Rønsbo’s viser en rød kuffert, der både i farve og titel: ”Attention” bærer en advarsel i sig. Og de røde tasker, både skoletasker og rejsetasker forsætter udenfor. Det er godt tænkt, ligesom når Ida Guldhammers smukke ”Wisteria”, en Blåregn, af papir og lak, også lader sig se udenfor. Det skulpturelle kommer her til sin ret. Udenfor, i terrænet, kan man få både afstand og overblik, og bliver overrasket ved at kigge både op og ned. Så man ser både Henrik Voldmesters søheste og enøjede dialogmænd og Jytte Høegs sovende ”Stjerneflagremus” i træerne, og hører Bo Karberg’s sol-klokke kalde med jævne mellemrum. En kilometer rute rund i terrænet om kunstcenteret er der. Det håndværksmæssige, i udførelsen af værkerne, svinger en del i kvaliteten, som i Jerry Adder’s ”Forløsning” lige uden for indgangsdøren, der mangler en finis i detaljernes hjørner, der skræmmer det store værk, af en kvinde, der lige har født.



Mens Steen Christensens ”Bænk med bøger” og ”Tingstedet” er fuldførte, så man både får lyst til at sidde og blade i bøgernes bløde blade. Christensens ”Tingstedet” er en af de få værker, der kunne gå under udtrykket samfundskritiske, da de taburetter er lavet af bøger stilfærdigt handler, om dannelse, som en magt. Klimakrisen undgår ikke en kommentar i Per Sommers ”Global opvarmning”, hvor en bølgespids er knækket og ved at falde af skulpturen. Paul Ranslets ”Fuglemanden” er en uhyggelig fætter på en hyggelig og eventyrlig måde, der både er dragende og inddragende og vældig flot udført.


Jan Agerbos vandrede mænd, kommer en i møde på ruten. Det er storslået og tankevækkende. Udstillingens højdepunkt set herfra.


I det hele taget så ville det være skønt om man kunne få nogen af værkerne til at blive stående omkring Kunstcenteret. Man kunne passende begynde med Jan Agerbos store vandrede mænd, der ”Hen over tid” både går sammen og hver for sig og så Jørn Hansens store keramiske værk, af teglsten, der ligger som en lige linjer og en cirkel, og er en rytmisk flod af farver, på plænen.

Udstillingen er, som en helhed, en pose blandende bolsjer med blandende fornøjelser i blandet godbidder imellem. Det er dog en fin tur rundt i naturen, hvor det sine steder, kan blive en hel lille opdagelsesrejse. Og tag bare børnene med.

Troels Laursen

Fakta: Udstillingerne:

De 63 deltagende kunstnere er: Lars Abrahamsen, Jerry Adder, Jan Agerbo, Malene Bjelke, Erik Brandt, Ole Bunton, Lilli Byrum, Paul Cederdorff, Steen Christensen, Elna Christiansen, Helle Rask Crawford, Bodil Dam, Henning Elving, Kirsten Ernst, Frank Fenriz, Benny Forsberg Jensen, Poul Frederiksen, Gert Daa Funder, Anders Gjerding Geertsen, Ida Guldhammer, Jens Ingvard Hansen, Jørn Hansen, Steffen Harder, Henning Tais Hedin, Stefan Herrik, Peter Hesk, Flemming Holm, Jytte Høeg, Carsten Fun Jensen, Lene Stevns Jensen, Bo Karberg, Asger Kristensen, Erik Lemke, Palle Lindau, Steffen Lund, Bodil Arbjerg Lundby, Børge Chr. Meibom, Frodo Mikkelsen, Marianne Miller, Jørgen Minor, Lisbeth Krag Olsen, Bente Polano, Poul Ranslet, Misja Rasmussen, Tine Rinds, Vivian Rose, Vibeke Nørgaard Rønsbo, Joseph Salamon, Ole Schjører-Hansen, Søren Schaarup, Matthew Simmonds, Per Sommer, Gudrun Steen-Andersen, Jørgen Svenstrup, Stinne Teglhus, Lotte Thorsøe, Erling Tingkær, Henrik Troelsen, Helle Vinter, Henrik Voldmester, Lars Waldemar, Edel Hartvig Willerup og Jørgen Willerup.

Fakta: Dansk Billedhuggersamfund blev stiftet 6.maj 1905 og er en af de ældste foreninger for udøvende billedhuggere i verden. Stifterne var en række af datidens fremtrædende billedhuggere bl.a. Carl Mortensen, Einar Utzon Frank, Johannes Bjerg og Anne Marie Carl-Nielsen, der var gift med komponisten Carl Nielsen.

Dansk Billedhuggersamfund optager professionelt arbejdende billedhuggere og arbejder for medlemmernes synliggørelse og deltagelse i kulturlivet i ind- og udland. Foreningen 80 medlemmer, der udtrykker sig i mange kunstneriske genrer: Naturalistisk, abstrakt, konkret, konceptuelt, eksperimenterende og installationspræget. Hovedparten vælger at udtrykke sig gennem materialer som sten, metal, gips, træ, ler, glas eller kunststof.

Alle fotos er taget af Jørgen Ingvartsen.