Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Sommer hos Kirsten Kjær

AnmeldelserPosted by Troels Thu, June 28, 2018 16:22:15

Sommerudstilling hos Kirsten Kjær

Trykt den 26. juli i NORDJYSKE med fire ud af seks stjerner

Malte Fisker; Paule Ducourtial og Parul Modha

Kirsten Kjærs Museum, Frøslev

Indtil 5. august

Kirsten Kjærs Museum er altid god for flere udstillinger på engang rundt om i de mange huse og rum. Også denne sommer. Tre udmærker sig. Og lad os bare begynde med den mest bemærkelsesværdige først: Det rum, der er et meditativt rum, med røde jordfarver af Malte Fisker (f.1988) er uddannet fra Den Kongelige Danske Kunstakademi i 2013. Og han arbejder konsekvent med maleriet. Den gennemgående røde jordfarve, og deraf udstillingens navn: “Red Oxides”, han benytter, er som skabt til rummets træværk og polstring på bænken i midten af rummet. De hvide vægge og de firkantede værker, med lige linjer og striber på kryds og tværs, samt prikker, er som var de hinandens lys og skygge, og spiller på både matematik og religiøse symbolske temaer. Den røde jernoxid i farven, kan spores helt tilbage til den tidligste kunst, i Lascaux hulerne i Frankrig og som den hyppigste brugte farve i kalkmalerier i danske kirker. Rummet og værkernes gentagne motiver i flere størrelser og former, bliver til et indadvendt blik, mens værkerne breder sig ud for an en. Det interessante ligger i det indholdsmæssige, og i høj grad i det hel konkrete.

Detaljer man måske ikke lægger mærke til ved første øjekast, men som er altafgørende for helheden. Tæt på fornemmer man at malerierne har tekstur og er håndmalede, og til tider ændrer farverne sig, afhængigt af hvor man står og kigger fra. Det er såre simpelt, og alligevel virkningsfuldt i de små variationer, der dukker op jo længere man ser efter. Og smukt. Det er maleri i sit grundvæsen og kroppen finder sin plads i rummet.


Rummet, ved siden af Fiskers 24 værker, viser 36 værker fordelt mellem Paule Ducourtial (f.1968 i Frankrig) og Parul Modha (f. 1970 i Uganda). To meget forskellige kunstnere i udtryk fra det abstrakte til det figurative, men fin sat sammen i farverne, så begge får deres plads.


Ducourtial, der medlem af BKF, er uddannet i arkitektur, men finder sin inspiration i den organiske verden og viser en serie af organiske værker på papir, udført i en mættet olie. De kunne ligne bælgfrugter, men det handler mere om formerne, som er taget ud af deres sammenhæng, og bliver derved hel abstrakte og minimalistiske bevægelser. En slags undersøgelser af naturens eget formsprog.


Modha, der er uddannet i Fine Arts, England, og medlem af BKF viser værker, der både er to-og tredimensionelt med tegning og installationer, hvor hun med udgangspunkt i husholdnings- og hverdagsobjekter undersøger stemninger og situationer. Det handler alt sammen om kommunikation mellem kulturer og steder. Det handler om at lytte og tale. 2d-værkerne, billeder af interiør, er 3d-agtige, som var det dukkerum, man kunne gå ind og lege videre i med tanke på hvad der gik forud og hvad man kunne drømme om, skulle ske herefter. Humoren spiller en rolle, som i en række remote-controls’, naturtro støbt i beton, der ikke skifter nogen skærm uanset hvor meget der trykkes. Man bliver hvor man er. Udsigten er den samme. Der er ingen adgang, som en af titlerne er.



Men der er masser af adgang på Kirsten Kjærs Museum, der byder på lidt af hvert. Også denne sommer. Og de to udstillingsrum, med sommerudstillingen, udmærker sig. Især Malte Fiskers meditative farvefigurer. Her kan der dvæles.

Troels Laursen