Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Ny bog Kirkebys collager

AnmeldelserPosted by Troels Mon, June 25, 2018 12:54:16

Kirkeby tæt på

Trykt i NORDJYSKE den 24. juni med fem stjerner ud af seks

Per Kirkeby/Close up

af Erik Steffensen

46 sider med 21 illustrationer

Pris 595,-

Oplag på 500 nummererede

Forlaget Bjerregaard

At det skulle blive en slags mindebog, da den udkom sidste efterår, var næppe planen, men efter Per Kirkebys død, er bogen, nu hvor den udgives til handel, blevet både en mindebog, en kunstudgivelse og et værk om nogle af kunstnerens sidste collage-arbejder. Og ikke mindst tale om en bog, der skaber et flot indkig i Kirkebys arbejde med de collager, som han skabte derhjemme i Hellerup i 2012, lige før hans dramatiske fald ned af trapperne, og som som satte både hans kunst og liv på standby i en længere periode.


Erik Steffensen kender kunstneren godt og sidste år udkom hans biografi om Kirkeby med titlen: ”At trække en streg - Per Kirkeby – liv og værk”. Biografien er ikke kun en bog om kunstneren Kirkeby og hans ouvre, men om mennesket bag kunstneren og ikke mindst hvorledes kunstneren er blevet menneske og mennesket er blevet den kunstner, som andre har kaldt for SuperPer. Og i dette værk, som ikke har ret meget tekst, kredser det mere om de 21 værker, som har fragtmenternes karakter, men som både kunstneren og forfatteren forsøger at samle til en form for orden. Collagerne viser scenarier med Franz Liszt (1811-86), og dennes fader Adam Liszt (1776-1827). Franz tog de fire af de syv grader, der skulle til for at blive katolsk præst, men skabte en musik med skalamæssige muligheder der indeholdt musikalsk flertydighed. Og denne flertydighed og de poetiske lag, der i Liszt musik også var religiøs, ses i collagerne, der viser, hvad der giver mindelse om hele kosmos og små algeagtige klatter. Det store i det små og det små i det store trækkes frem.


Collagen er fotografier, avisudklip, tegninger og andre objekter sat oven i hinanden, så det skaber dybde, en dybde, der kan ses om end bogen er et tryk. Og bogens kæmpe format, gør virkelig værkerne til selvstændige og stoflige tryk. Og med tråde bagud til Kirkebys arbejde i ex-skoletiden med blandt andre Poul Gernes (1925-96), der ses også hans brug af tegneserien, sammen med udklip fra gamle kunstbøger og illustrerede bogværker. Og dertil Kirkebys pensel eller blyantstreg, som tilsyneladende er skødesløst sat, så selvom det er fragmenter der ikke umiddelbart har noget med hinanden at gøre, så ser det meget naturligt ud. Og naturens orden er i det hele taget det der optager kunstneren, også når den fremstår mest rodet og ugenkendeligt. Men der skabes nye forbindelse mellem det der ikke tilsyneladende hænger sammen. Og derved er denne udgivelse blot endnu et fragment til det store arbejde Kirkeby har efterladt sig som en arv. Og bogen fremstiller dette forbilledligt og hel tæt på.

Troels Laursen