Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Automattegninger af Claus Ejner

AnmeldelserPosted by Troels Fri, May 25, 2018 12:07:47

Automattegninger

Trykt i NORDJYSKE den 24. ma med fire ud af seks stjerner

Jeg tænker ikke over, hvad jeg laver

Claus Ejner

Forlag: Gladiator

Sider: 108

Pris: 225 kr.

Automattegningerne har deres baggrund i at CoBrA-kunstnerne ville male spontane billeder, hvor deres underbevidsthed kom frem. I automattegningen lader man blyanten tegne frit hen over papiret. Man skal ikke tænke over noget særligt motiv, men bare slippe fantasien løs. Asger Jorn lavede mange sådanne automattegninger.


Det er i det fodspor digteren, maleren og performancekunstneren Claus Ejner træder ind i, når han nu udgive sin samling af automattegninger i denne udgivelse: ”Jeg tænker ikke over, hvad jeg laver”. Bogen indeholder 92 udvalgte automattegninger, der er lavet i perioden fra den 8. september 2016 til den 23. maj 2017. Mange har ligget på kunstneres instagram allerede. Udover traditionen fra CoBrA, så benytter Claus Ejner også parafrasen og han citerer flittig og gerne fra litteraturen, som en Samuel Beckett og dennes optagethed af det absurde. Og han refererer til historiske og ikoniske malerier fra Munch til Magritte. Og en linje til Storm P. er også nærlæggende, da værkerne skal læses, både som en tegneserie og en tekst. Ord er der ikke mange af, udover et kort forord af Hans Otto Jørgensen. Men værkernes egne indhold gør at man læser sig ind i værket og finder derved en underlig logik, mellem de ting, der optræder i værkerne, og som ikke rettelig hører sammen, men som her alligevel får noget til at gå op. På en bagvendt måde.



Det handler om det absurde i vore daglige liv med hinanden, ting vi ser og gør, om her er fremstillet som både hule og tomme. Det er samfundskritik og kritik af menneskets dumhed og dovenskab og den såkaldte gode smag, samtidig med, at det netop også er en hyldest til både verden og menneskene i verden. Kunstneren sætter sin særlige hverdagskurs med den gamle dadakæmpe Francis Picabias ord som motto: ”god smag burde være det modsatte af kedsomhed”. Det er paradoksalt, men livgivende i Claus Ejner’s streg, som aldrig er uden en stor humor. Den dadaistiske og surrealistiske tradition, har med denne billedbog en fornem arvtager i Claus Ejner.

Troels Laursen


Faktaboks:

Claus Ejner, født 1967, arbejder i mange medier fra Facebook til Instagram og ikke mindst på hjemmesiden: www.dada-invest.dk. Har sammen med fire andre startet udstillingsstedet: performanceRUm, i Århus. Og har gået på Det Jyske Kunstakademi 2001-200. Cand. mag. i nordisk litteratur og kunsthistorie fra Århus og Odense universitet. Medlem af BKF og Danske Skønlitterære forfatter. Han fik i 2013 et 3-årige arbejdsstipendium fra Statens Kunstfond, med begrundelsen: ”Vi giver ham det treårige arbejdsstipendium, fordi han ikke kan holde sin mund, og vi aldrig ved, hvad der kommer ud af den”. Deltog i begyndelsen af året på Kunstetagerne i Hobro i udstillingen: ”Streger”.