Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Blomstermaleren J.F. Jensen

AnmeldelserPosted by Troels Fri, February 16, 2018 14:04:29

Sig det med blomster

Trykt den 13.februar i NORDJYSKE med fem ud af seks stjerner

Marie-Louise Berner og Mette Thelle

Blomstermaleren J. L. Jensen

Mellem kunst og natur i guldalderen

316 sider, rigt ill. Pris: 350,-

Strandberg Publising

Her i forbindelse med Valentinsdag og dermed med blomsterkøb, er denne bog om blomstermaleren Johan Laurentz Jensen (1800-56) måske et meget godt alternativ som gave til den kæreste, og så især, hvis man glemte den dag. Og man er så endda sikret fremover, da den er en evighedsblomst. For han malede blomster til glæden. Han malede blomster fra fødsel til begravelse og bryllupsdage og ved særlige lejligheder. Det begyndte godt og Jensen var populær, men så gik det skidt, for blomster blev så opfattet som et motiv, der ikke var kunsten værdig og blev en kliché. I en samtid, hvor man ændrede syn på naturen og gjorde den ”romantisk”, der blev Jensen ved blomsterne. Og han røg ud af kunsthistorien herhjemme, mens han steg i pris i udlandet.



Bogens første afsnit og et afsnit om Jensen som porcelænsmaler er forsket frem af Marie-Louise Berner, mens Mette Thelle har skrevet om Jensens rumudsmykninger på bl.a. Amalienborg i Frederik VIII’s palæ. Bogen er en del af en stor udstilling af Jensens værker, der er lige nu er at se på Nivaagaards Malerisamling. Og den er den første større beskrivelse af Jensens samlede værk. Og det er der kommet en sjælden smuk bog ud af. Ikke mindst på grund af Camilla Jørgensen kompromisløse grafiske tilrettelæggelse. Og måske blomstermaleriet også herhjemme vil opleve en renæssance?



Bogen er finfølende forskning, men den kan læses af alle. Blomsterelskere, eller bare folk, der kan lide kunst og som kan lide at få sat tingene på plads i den rigtige sammenhæng. Blomsterjensen, som han nedladende blev kaldt, var optaget af tidligere tiders blomstermalerier fra 1600-tallets nederlandske malerier. Her var det forgængeligheden, der var i centrum og en fastholdelse af livets skrøbelighed og at man skulle huske at døden altid lå derude. Jensen så andet og mere i blomsterne.



Hos ham, var det også en hyldest til livets skønhed og dets iboende evighed, selvom livet var endeligt. Hvilket egentlig er meget nutidigt. Han satte blomster sammen, der ikke blomstrede på samme tid, for det handlede ikke for Jensen, som det gjorde andre kunstnere dengang om det smukke og sande, det handlede om det smukke og forførende i blomsternes overdådighed. Hans blomster var symboler. Billeder på mere end det de viste. Og derfor bruger vi blomster til en hver lejlighed.



Blomsterne er billeder på mennesket og dets liv, skrøbelige og dog smukke. Dødelige og livskraftige. Hos Jensen, er blomsterne er en sand guldgrube af skjulte fortællinger og symboler på det levede liv. Lige der mellem naturen og kunsten. Denne bog er begge dele.


Troels Laursen