Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Ny bog om Erik Nyholm

AnmeldelserPosted by Troels Sun, January 21, 2018 20:26:37

En magisk lermand

Trykt den 16. januar i NORDJYSKE med fem ud af seks stjerner

Troels Andersen:

Erik Nyholm - Keramiske billeder

225 sider. 350 kr.

Forlaget Vandkunsten

I begyndelse af dette nye år åbner en udstilling på Vendsyssel Kunst Museum, Hjørring, med næsten 80 keramiske værker af Erik Nyholm (1911-1990). Og denne biografi er rigt illustreret med værker, der af gode grunde ikke kan være med på udstillingen af den simple årsag, at de er faste udsmykninger på pladser og i bygninger rundt om i landet. Så før du ser udstillingen, så er denne bog anbefalelsesværdig, også fordi den giver en dyb indsigt i en kunstners arbejde og virke. Og hertil kommer de flotte og lækre fotos af Museum Jorn’s, faste fotograf, Lars Bay og med den vidende og gode fortæller Troels Andersen, så er bogen her et must for alle der interesser sig for dansk kunst i tiden omkring Asger Jorn og de der arbejdede samtidigt og sammen med ham. Og ikke mindst fordi kunsten får lov at tale for sig selv, forfatteren skærer ikke alt ud i pap, værkerne kan nydes i sig selv på de flotte illustrationer og Andersen er, som tidligere leder af Museum Jorn på absolut hjemmebane og skaber fine forbindelse mellem hovedpersonen og de andre der var dengang i en u-anstrengt sproglig ligefremhed.



Nyholm arbejdede flere gange sammen med både Jorn og Cobra-malerne og senere med Bjørn Nørgaard og Lars Ravn. Nyholm var født i 1911 og kom først i lære på et dambrug. Og det blev også det der en del af livet blev hans primære indtægtskilde. Maleriet havde hans interesse og talentet var der, om end udtrykket ikke var så eksperimenterende som hans senere keramiske værker var det. I leret fandt han ligesom et sted for det han så i naturen, farverne og strukturerne. I leret kunne de udfoldes, som de mønstre, som også optog vennen Jorn og andre med ham, på lærredet. Fra 60’erne bliver Nyholm kunstner på fuld tid. Han udstiller herhjemme og i udlandet og han får endda også et salg og der kommer udsmykningsopgaver. Og han drager på flere arbejds- og studieture til både Afrika, Asien og Amerika.



Hans store værker, udendørs og indenfor er ofte store skulpturer, der går uden om de traditionelle rammer for keramik. Det er ikke en pottemager vi kan læse om, men en magisk lermand, der kunne se og som kunne fastholde det sete. Efter hans død i 90 kommer en del af hans produktion til Silkeborg og er en del af dem, der nu vil kunne ses i Hjørring, både fade og relieffer. Og med denne fine bog får man virkelig lyst til at se det hele samlet og selvom det er strengt forbud, også at mærke og røre ved disse værker, med de jordfarvede og alligevel ganske farvestrålende værker. Fra 19. januar til 8. april vises udstillingen på Vendsyssel Kunstmuseum i Hjørring. Så læs bogen og se udstillingen.
Troels Laursen