Islamisk kunst
AnmeldelserPosted by Troels Fri, January 05, 2018 08:00:32Menneskefiguren i islamisk kunst
Trykt i NORDJYSKE den 3. januar med fem stjerner ud af seks
Kjeld von Folsach og Joachim Meyer
Menneskefiguren i islamisk kunst
Folk, fyrster og hellige mænd
Omfang: 244 sider, rigt illustreret
Pris: 300,-
Forlag: Davids Samling og Strandberg Publishing
Udgives i dansk og engelsk udgave
Engang satte nogle tegninger det
halve af Danmark i den islamiske verden i brand. Og meget mere brand herhjemme.
Og mange har siden troet, at det ikke er tilladt at afbilde mennesker inden for
den islamiske kultursfære, og i hvert fald ikke profeten Muhammad. Det er dog
en sandhed med modifikationer. Og nu er der endelig nogen, der har gjort sig
den umage at se på, hvad billedforbuddet i islamisk og jødisk kultur egentlig
har været brugt til i tidernes løb. I De Ti
Bud, i Mosebøgerne, er billedforbuddet nævnt, alt efter hvordan man begynder
optællingen af de ti bud, og
gengivelser af mennesker blev fra et ortodokst, både jødisk og muslimsk synspunkt,
og også i en del af den tidlige kristendom, betragtet som kritisable, for mennesket
skulle ikke gå Gud i bedene ved at gengive noget, som Skaberen har skabt.
Forbuddet handlede om, at man ville undgå, at der skulle opstå en tilbedelse af
afbildningerne eller de afbildede personer, som jo så var afguder, hvilket var
i modstrid med dogmet om at kun Gud, eller Allah, som den eneste skal tilbedes,
som altings skaber.
På trods af denne modvilje mod afbildning af mennesker beskriver bogen, hvordan menneskefiguren alligevel altid har spillet en vigtig rolle i islamisk kunst.
Menneskefiguren optræder på mange
brugsgenstande, men især inden for miniaturemaleriet har motivet en lang og rig
tradition. Malerierne i bogen skildrer i høj grad fyrster, men også hellige
mænd og helt almindelige mennesker, i form af illustrationer til fiktive
fortællinger, skildringer af virkelige begivenheder og egentlige portrætter. Bogens
forfattere Kjeld von Folsach og Joachim Meyer, begge fra Davids Samling. Bogen
rummer desuden et bidrag af religionshistoriker Jakob Skovgaard-Petersen, der
behandler menneskefiguren i den islamiske verden i med et moderne vestligt perspektiv.
De giver alle en overbevisende og god indføring med teologisk indsigt og
kunsthistoriske diskussioner, herunder en gensidige påvirkning mellem islamisk
og europæisk kunst fremvist. Bogens tekster er yderst læseværdige og relevante
også her efter Muhammedtegningerne. I mange tilfælde er det slående, at der
ikke er stor forskel på, hvorledes gengivelser af mennesker optræder i den
islamiske verden i forhold til vesten.
Derudover indeholder bogen en
fornem præsentation af de 75 værker af internationalt format, som Davids
Samling i København lige nu viser på en udstilling. Værkerne er inddelt efter
temaer og kommer vidt omkring fra: Kvinder, Den religiøse sfære, hvor der ses
afbildninger af mange af de mænd og kvinder, som islam har til fælles med
jødedommen og kristendommen, for eksempel Noa, kong Salomon samt Jesus og
Maria. Også profeten Muhammad ses på flere malerier, ligesom de mange personer,
der i efterfølgende perioder har viet deres liv til Gud. Hverdagsliv,
Kærlighed, med eksempler på forelskelse, ulykkelig kærlighed, erotisk begær og
kærlighed til Gud.
Et tema om de fremmedartede er også med. Her vises en
fascination af mennesker fra andre kulturer og deres anderledes tøj og
fysiognomier, som man mente fandtes ikke bare i verdens fjerne egne, men også i
himlen og i helvede. Forskellene går sjælden på det racemæssige og ofte vidner
værkerne om et stort kendskab, via handelsrelationer, til andre lande, som man
også så som en mulig missionsmark og her kunne billedkunsten også bruges. Bogen,
der kommer grundigt og vidt omkring, er fyldt med store og flotte
illustrationer, der gengiver værker forbilledligt i et boghåndværksmæssigt høj
kvalitet og layout, i en sjælden fin udførelse.
Troels Laursen
- Comments(0)//www.troelslaursen.dk/#post211