Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Maleren fra Rold

AnmeldelserPosted by Troels Thu, August 31, 2017 07:22:57

Maler af Skovens Elegier

Trykt den 30. august i NORDJYSKE med fire ud af seks stjerner

Josva -Rolds Skovs maler

Sven Erik Østergaard

180 sider, Mange illustrationer

Pris: 248,-kr.

Forlaget Rebild

Det er den lokale kunstkender Sven Erik Østergård, der stod portrætbogen “Josva – Rold Skovs maler”. De sidste 20 år har han samlet på malerier af Josva.

Forfatterens forhold til den lokale maler var ikke kærlighed ved første blik. Men efterhånden kunne han via Josvas malerier genkende det sted han nu boede og med malerens øjne selv få øje på herligheder. Og nu er der så kommet en fin portrætbog, med mange af hans kunstværker og private fotografier, her i 125 året for hans fødsel.

Og hvem var han så?


Søren Josva Christensen (1892-1948) blev kun 55 år, for en af de første forårsdage i 1948 omkom han ved en cykelulykke, på vej for, at fortælle et lokalt ægtepar, at deres bestilte maleri var færdigt og kunne afhentes. Han efterlod ægtefællen, Else og datteren Lise på 16 år. Ulykken blev bragt i de nordjyske aviser dagen efter. Et sted hedder det: ”Josva var en meget vennesæl mand, som kunstner beskeden i sin selvvurdering og trofast mod sin kunstneriske indstilling”. En anden avis skrev bl.a.: ”Han kunne nok være med i et festligt lag og nyde det, men et stykke fedtemad til kaffen og en gang grød var herreretter for ham”. Efterårsudstillingen 1948 på Aalborg Museum havde mindeophæng af Josva på museets bedste udstillingsvæg. Bogen har flere af Josva egne breve gengivet og her kan få det indtryk at manden var en anelse misantropisk og lod sig gifte fordi det var ved at være koldt om natten. God en tør humor ligger der altid lige mellem linjerne. Han interesserede sig ikke som sådan for verden. Nazisterne og tyskerne havde han ikke noget tilovers for, heller ikke da de var efter krigens som flygtninge, han mente faktisk de burde kvæles. Men ellers var en mand, der så naturen og årets gang helt skarpt. Og som kunne både male det og beskrive det i brevene. Skovskildringer er elegier, en slags klagesange med dyb melankoli og alligevel med oplivende strejf af lysglimt, som er meget dygtigt håndværk. Foråret var hans yndlingstid, mens han hadede sne så meget, at han kunne længes efter at få myggestik igen. Og især de menneskeforlagte steder, mellem de mørke graner, hvor sollyset pludselig kan spille i skovbunden, er skildret fint og stemningsmættede.


Josva blev født i Aalborg og her voksende han op og blev et så kendt ansigt i bybilledet, at Jacob Paludan i sin lille bog ”Aalborg i min Ungdoms Vaar” (1955), beskriver Josva som en tateragtigt person, med kunstnerattitude i sort og med rødt slips, der altid stod midt i projektørlyset. Og sådan er bogen fuld af gode beskrivelser og anekdoter om maleren. De mange illustrationer viser et flot layout Josvas værker og kunnen, fra landskaber, også fra Skagen, og portrætterne, som var hans udkomme i begyndelsen og som står stærkest i dag med inspiration til både hjemlige Gjessing og den franske impressionisme, til skitser og tegninger. Han beundrede Edv. Munch efter et besøg i Oslo. Man savner en mere kunsthistorisk sammenligning og udblik på værker. Bogen er derfor mere en lokalhistorisk beretning og et portræt af en glemt maler, som nu hives frem i lyset igen. Men, det er ikke hel nok at undre sig over, at manden ikke blev anerkendt og dertil et umotiveret udfald mod Kunsten i Aalborg, vi andre skal også overbevises om at han ikke ”bare” skal være en håndværksmæssigt god lokalmaler med blik for Rebild skoven, der havde et, som der står til slut: ”stilfærdigt budskab: Her er jeres egn. Pas godt på den”. Men det kan jo komme. Nu er der med denne bog lagt en solid grundsten.


En udstilling med 54 af Søren Josva Christensens værker kan i øvrigt opleves på Rebildcentret frem til 31. september i år.

Troels Laursen