Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

H.C. Rylander Billedmageren

AnmeldelserPosted by Troels Fri, March 17, 2017 13:29:03

Billedmageren

Trykt i Nordjyske den 15. marts med tre ud af seks stjerner

Hans Christian Rylander

En civiliseret anarkist

– et langt liv i kunst og kunstpolitik

320 sider med 234 illustrationer

Pris: Kr. 400,-

Der er mere end en god grund til at udgive en bog om kunstneren Hans Christian Rylander.

Han kunne holde 75 års fødselsdag sidste år og dertil kommer, at han faktisk er at regne blandt er en af landets væsentligste nutidskunstnere og formand for kunstsammenslutningen Decembristerne. Samtidig har han ageret konsulent for Kulturministeriet siden dets oprettelse, været med til at oprette Statens Kunstfond, og haft sin gang på Christiansborg i over 12 år under udsmykningen af Provianthuset.

Bogen giver et velfortjent vue over Rylanders virke og indsats.


Desværre er der også mange grunde til at bogen ikke lykkes hele vejen. 22 forskellige kulturaktører har bidraget til bogens tekster, udover kunstneren selv med erindringer, tekster og digte. Skribenterne er kritikere, politikere, gallerister, en præst, venner og familie, der fortæller historier om denne mangesidige kunstner og menneske. Det er al al for meget. Gentagelserne står i kø og sine steder endda men hel de samme ordvendinger. Og det skæmmer bogen og gør læseoplevelsen til en kedelig affære. Og der er også grunde til at bogen er vellykket. Og det skyldes ikke mindst billedsiden. Bare ved at bladre sig gennem den tunge bog, kan man se hvorledes en sand billedmager arbejder og har givet sig i kast med mange forskellige discipliner, som maleri, skulptur, grafik og ikke mindst udsmykningsopgaver i det offentlige rum. Billedsiden redder boge, for her kan, vi for alvor se, hvordan hans værker fortæller historier, som forfører, og som man kan blive ganske væk i. Hans værker er komplekse og alligevel bredt appellerende i kraft af deres fine figurative formsprog.


Til sin 70 års fødselsdag udstillede han, i Vadum, for første gang efter den store udsmykning på Christiansborg, i Proviantgården. Opgaven tog tolv år og hans brugte et hav af assistenter undervejs, hvor der er tale om malerier, skulpturer i både gips og bronze og ikke mindst en meget dragende fortælling om landets historie. Mange vil kende udsmykningen fra fjernsynets mange optagelser når finansministeren træder ud af glasdøren for at fortælle om en ny finanslov. Udsmykningen er sand kraft præstation, som Vicky Lea Arndal, beskriver i en meget fin artikel: ”Uden titel – men med indhold”. Hun har tidligere skrevet en hel lille bog om udsmykningen (i 2004), som i denne artikel er strammet op, men meget grundig og meget velgørende mellem de andre mindre spændende artikler i bogen. Af andre udsmykning behandles også Rylanders virker til Odense Universitet og Retten i Næstved. Hans værker kan være krævende og giver bedst udbytte, når man kender Danmarkshistorien og kulturhistorien er bredte forstand.


Udover at være udøvende kunstner har Rylander også været kunsten og ikke mindst kunstneres mand i det politiske spil. I det politiske har han kendt jargonen og metoderne og fået meget til at ske til gavn for kunstnerne og ikke mindst kunsten.


I marts udstiller Rylander igen i det nordjyske, i Vadum, så spring bogen over og gå direkte til kilden og denne spændende billedmager, som frembringer de store billedfortællinger, som vi alle kan stå lige midt i og være en del af. Denne enmandshær fra Bogø, som en kalder ham, kunne have fortjent en mere samlende og bedre redigeret hyldestbog, men billedsiden vinder meget af det ind.

Troels Laursen