Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Karen Bennicke - Rumlig destabilisering

AnmeldelserPosted by Troels Wed, February 15, 2017 10:12:54

Keramisk kunst

Trykt i Nordjyske den 12. februar med fem ud af seks stjerner

Karen Bennicke - Rumlig destabilisering

Af Lars Dybdahl, Lisbeth Bonde,

Anne-Louise Sommer og Alison Britton

!60 sider, indbundet

Pris: 350kr

Forlaget: Strandberg publishing

Karen Bennicke (f.1943), brugte sine konfirmationspenge på en sparkeskive og fik et værksted i familiens kælder, for hun elskede at lege med ler, og blev hurtig trukket ind i lerets magiske univers. Hun blev pottemager, men forlod hurtigt den danske pottemagertradition og arbejdede sig over i et mere geometrisk og skulpturelt univers, og blev en af hovedkræfterne i den avantgardiske del af keramikerne i dag, og som stadig har står betydning for den keramiske udvikling herhjemme. Og der er ikke mange ens krus og vaser i hendes produktion. Til gengæld er der værker, som nærmer sig arkitektur, og som konstant udfordrer harmonien og en balance, der hele tiden er der sådan lidt på trods. Bennicke har en lang karriere bag sig og er internationalt kendt for sin store produktion af keramisk unika ud fra en fascination af formen, som hun ser overalt og leger med, og finder sammenhænge og modsætninger for. Og på jagt efter udtryk. Og med denne bog er der nu lavet en slags dokumentation over hendes virke og værker gennem 50 år. Og sikke en bog, som er den første, der fremlægger hendes værker i en samlet monografi. Bogen er fuld at lækre billeder af hendes værker og fire forfattere beskriver fra hver deres synsvinkel Bennickes værker og bidrager dermed til en lang dybere indsigt og ikke mindst sikkert også til en fornyende interesse for hendes arbejde.


Som Bennicke tidligere har udtalt, er hendes værker rumlige visioner eller konstruktioner med mindelser om arkitektur af folk som Le Corbusier, Frank Lloyd Wright og Frank Gehry, og om hvordan hun trækker tråde tilbage til Bauhaus og er optaget af Paris’ byplanlægning, og hvordan hun konstant har kæmpet med at ”udfordre harmonien, så balancen ophæves”, som hun fortæller i et interview til kunstkritikeren Lisbeth Bonde. Det ses meget tydeligt i hendes ”Stravinsky-serie”, hvor et opslået flygellåg bliver til 3d beholdere, der peger lige ud i rummet. Hun finder genstande og forvandler dem i leret.



Designmuseum Danmarks direktør, Anne-Louise Sommer, skriver i en fin oplysende artikel om disse rummelige værker og geometrien, der hører med dertil. Selvom keramikeren selv har været med til at skabe bogen og hvem der skulle skrive teksterne dertil, så undgår man at bogen kun bliver en stor hyldestsang for kunstneren, og der er en kritisk vinkel på sine værker. Englænderen Alison Britton’s dansksprogede artikel, taler om, at Bennickes keramik på sine steder kan blive ”hæmmet af en overdreven eksperimentel tilgang”. Og spørgsmålet bliver om det kun handler om at udfordre leret, så ingen kan følge med i hvad det handler om.



Designhistorikeren Lars Dybdahl indledende artikel er meget koncentreret og med lange og ofte knudrede sætninger, men, alligevel meget spændende, ikke mindst på grund af bogens flotte layout, der får de mange ord til at give mening. Han skriver om Bennickes seriøse humor, så hendes stramme værker aldrig bliver selvhøjtidelige, og fordi humoren netop er seriøs, bliver de heller aldrig ironiske og distancerende. Værkerne er ikke beskrevet eller gengivet i kronologisk rækkefølge, men optræder i de temaer, som skribenterne tager op. Det er velgørende og giver en flot indblik i denne vigtige keramikers arbejde.



Bogen er et must for alle der er glade for leret, skulpturen og den æstetik, der opstår mellem de rummelige genstande og den modstand og destabilisering, de sætter beskueren i, uden at smide nogen udenfor.

Troels Laursen