Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Galleri Oxholm, København

Omtale af udstillingerPosted by Troels Fri, March 11, 2016 10:26:43

- så er det i morgen Galleri Oxholm i København åbner dørene og stiller rum til tre kunstnere: Aron Demetz (Ita), Peter Max-Jakobsen (DK) og Allan Bestle (DK)

- jeg har lagt lidt ord til - se mere herunder:

OXHOLM HALL
Peter Max-Jakobsen (DK) "malstrøm"
Aron Demetz (IT)

Peter Max-Jakobsen
Om udstillingen:
Værkerne handler om at miste … Miste mere end forventet. De afspejler de gabende huller, der åbner sig i mennesker … Og mellem mennesker. Opbrud. Nedsmeltning. Løse ender.

I værkerne mødes udflydende konturer af menneskekroppen med fortættede pastose områder. Farveblyant konfronteres med søer af terpentinfortyndet oliemaling påført med tykke strøg. De forskellige kunstneriske greb lever side om side, uden at smelte sammen, og forbindes kun af kroppenes fysiske form.


Om kunstneren:
Hos Peter Max-Jakobsen handler det om menneskets, forsøg på at skildre og afbillede mennesket og afspejler menneskets evige interesse for mennesket.
Mennesket er det uudforskede. Og mystiske.
Klassicismen findes i Peter Max-Jakobsens værker. Ikke som genkendelige temaer fra hverken antikken eller danske Bertel Thorvaldsens figurer, men i den måde, som mennesket er stillet an på. De viser mennesket, stillet frit, uden dog at være svævende frie i luften, men altid i en sammenhæng med andre eller noget. Figurerne findes over for hinanden. De findes og fremstår i relationen.
Troels Laursen

Aron Demetz
Om kunstneren:
Demetz er ud af en gammel italiensk træskærerfamilie og slægt - hans træskårne skulpturer, bærer reminiscenser fra middelalderens og renæssancens og nyklassismens kunsts balance og ro i sig. De er som oftest indadvendte. De kigger og søger indad. Der er tale om en slags fremmedgørelse. Og dog ser deres øjne direkte på os, så de på den ene side er ligesom os, og på den anden side, er de så langt væk. Og det er dragende.


Ståede overfor dem oplever man figurernes metamorfose, - mennesket foranderlighed, hvor huden skræller af, og huden er der, hvor følelserne, erindringen og kontakten er og findes, - eller figuren træder ud af asken, som en fugl fønix, der genopstår af det, der fik den til at gå til grunde.

Overfor Demetz’ værker opstår en følelse af at observere et væsen, der er under forandring, og som er klar til at starte et nyt liv, til at udnytte nye muligheder.

Demetz figurer er en rejse i den menneskelige krop, som er biologisk rejse ind i menneskesindets stemninger, dens dufte, dens varme og dens grænser.

Troels Laursen


GALLERI OXHOLM
Allan Bestle
(DK) "When the boy stopped drawing ravens, they poked out his eyes"

Om kunstneren:
Med en modig og udfordrende udtryksform, komponerer Allan Bestle studier af livet, hvor gulnede fotografier, lærredsstumper og slidte genstande, holdt sammen af maling og fugemasse, udgør det fundament, værkerne hviler på. Både penselstrøg og spidse blyanter er redskaber, der bruges i Allans atelier, hvor det denne gang er ravnen, der er i centrum.


Hver maleri ledsages af et skræddersyet eventyr af Dokswel M.

Allan Bestle og Peter Max-Jakobsen er på nuværende tidspunkt aktuel med et værk i Kastrupgaardsamlingen i gruppeudstillingen 50 x 50 x 50.


Udstillingerne kan ses indtil d. 3/4, 2016