Troels Laursen

Troels Laursen

Om bloggen

Et billede siger mere end tusind ord.
Siger man.
Et kunstværk er til i rummet, og en tekst er til i tiden.
Et kunstværk står i et rum, mens en tekst fortæller i tid. Men kan man forene rum og tid?
Poesi er et talende billede, mens kunstværket er stum poesi.
Kan man krydse tavshed og tale?
Måske.
Poesien. Teksten.
Det er i hvert fald mit ærinde - med andre ord kunst i ord og kritík.

Kulturby Aarhus 2017

Omtale af udstillingerPosted by Troels Fri, February 03, 2017 12:57:45

Jeg skal se det hele gentænkes

Trykt i Nordjyske den 30. januar 2017
i tillægget "Frie Ord:


Dronningen omtalte det i sin Nytårstale og den amerikanske tv-station CNN har udråbt Aarhus til et af årets top-rejsemål og jeg er hel enig der: Jeg glæder mig til Europæisk Kulturby Aarhus 2017. Overskriften er Rethink. Det bugner med tilbud om alt der skal og kan gentænkes, fra historien og fortællingen til kunsten og dagligdagen. Også for en nordjyde. Især fordi det hele ikke kun foregå i Aarhus, men også i regionens mange andre byer, som Randers, Viborg og Skive. Og ikke mindst i Silkeborg, hvor Asger Jorn møder Edvard Munch. Her mødes måske Nordens to største malere hinanden, når Museum Jorn viser udstillingen JORN + MUNCH, der lige har været vist i Oslo. De beskæftigede sig begge med menneskets vilkår i det moderne samfund, og denne udstilling vil vise, hvordan deres værker er beslægtede, når de stiller de store spørgsmål om liv og død. Det kan opleves fra 11. 2.

På Kvindernes Internationale Kampdag, den 8.3 indleder Kvindemuseet: LIGE – FORSKELLIG – ENS - LIGESTILLING FOR ALLE. En udstilling med fokus på køn og ligestilling. Og spørger om, hvad er normalt? Konceptet vil omfatte alle slags køn i en række debatter og workshops.

Det store museum ARoS bidrager selvsagt også og vokser ud af deres bygning, med en ny ARoS triennale: THE GARDEN – End of Times, Beginning of Times.

Temaet, udforsker på tre steder, blandt på ARoS og langs byens kyst, og viset værker af udvalgte internationale kunstnere og reflekterer over menneskehedens skildringer og ændringer af naturen. Det bliver den største udstilling hidtil lavet af museet. Det begynder den 8.4.

En række udstillinger med temaet DE SYV DØDSSYNDER, kan ses på syv midt og vestjyske museer er sætter fokus på: FRÅDSERI: Museet for Religiøs Kunst, Lemvig; STOLTHED: Skovgaard Museet, Viborg; BEGÆR: Randers Kunstmuseum, DOVENSKAB: Glasmuseet Ebeltoft, MISUNDELSE: MUSE®UM, Skive, VREDE: Horsens Kunstmuseum og sidst GRÅDIGHED: Holstebro Kunstmuseum. Dødssynderne, der blev beskrevet i den tidlige kristendom, er de stadig synder i dag? Er nogen ligefrem blevet til dyder? Hver museum har inviteret en national eller international samtidskunstner til at arbejde med én af de syv dødssynder og kalder på refleksion over det liv, vi lever. Der vil foregår en række talks og events.


Andre, mindre og ikke mindre spændende steder er MUSEUM PÅ VRANGEN af Hygum Kunstmuseum, Lemvig, der eksperimenterer med selve museumsbegrebet. Alt, hvad der er inde i museet, flyttes udenfor, og alt, hvad der er udenfor, kommer indenfor. Fra 1. 7. Et andet prisbelønnet sted er SKULPTURLANDSBY SELDE, der denne gang bliver en ny platform for videokunst. Sidste år besøgte 10 indbudte kunstnere Selde for at lære befolkningen og stedet at kende. Mødet resulterer i en række videoværker om borgerne, byen og landskabet. Det er allerede begyndt og kan ses hel frem til jul.

Her er kun valgt kunsten, så derud over er der teater, musik og litteratur og alt derimellem, og mon ikke, når man først er midt i byen og kulturen, så dukker der masser af andre gode og interessante oplevelser og ud- og indblik op, som man lige tager med, sådan hel byagtigt: ”2go”. Mere kan ses på www.aarhus2017.dk.

Troels Laursen

Galleri Oxholm, København

Omtale af udstillingerPosted by Troels Fri, March 11, 2016 10:26:43

- så er det i morgen Galleri Oxholm i København åbner dørene og stiller rum til tre kunstnere: Aron Demetz (Ita), Peter Max-Jakobsen (DK) og Allan Bestle (DK)

- jeg har lagt lidt ord til - se mere herunder:

OXHOLM HALL
Peter Max-Jakobsen (DK) "malstrøm"
Aron Demetz (IT)

Peter Max-Jakobsen
Om udstillingen:
Værkerne handler om at miste … Miste mere end forventet. De afspejler de gabende huller, der åbner sig i mennesker … Og mellem mennesker. Opbrud. Nedsmeltning. Løse ender.

I værkerne mødes udflydende konturer af menneskekroppen med fortættede pastose områder. Farveblyant konfronteres med søer af terpentinfortyndet oliemaling påført med tykke strøg. De forskellige kunstneriske greb lever side om side, uden at smelte sammen, og forbindes kun af kroppenes fysiske form.


Om kunstneren:
Hos Peter Max-Jakobsen handler det om menneskets, forsøg på at skildre og afbillede mennesket og afspejler menneskets evige interesse for mennesket.
Mennesket er det uudforskede. Og mystiske.
Klassicismen findes i Peter Max-Jakobsens værker. Ikke som genkendelige temaer fra hverken antikken eller danske Bertel Thorvaldsens figurer, men i den måde, som mennesket er stillet an på. De viser mennesket, stillet frit, uden dog at være svævende frie i luften, men altid i en sammenhæng med andre eller noget. Figurerne findes over for hinanden. De findes og fremstår i relationen.
Troels Laursen

Aron Demetz
Om kunstneren:
Demetz er ud af en gammel italiensk træskærerfamilie og slægt - hans træskårne skulpturer, bærer reminiscenser fra middelalderens og renæssancens og nyklassismens kunsts balance og ro i sig. De er som oftest indadvendte. De kigger og søger indad. Der er tale om en slags fremmedgørelse. Og dog ser deres øjne direkte på os, så de på den ene side er ligesom os, og på den anden side, er de så langt væk. Og det er dragende.


Ståede overfor dem oplever man figurernes metamorfose, - mennesket foranderlighed, hvor huden skræller af, og huden er der, hvor følelserne, erindringen og kontakten er og findes, - eller figuren træder ud af asken, som en fugl fønix, der genopstår af det, der fik den til at gå til grunde.

Overfor Demetz’ værker opstår en følelse af at observere et væsen, der er under forandring, og som er klar til at starte et nyt liv, til at udnytte nye muligheder.

Demetz figurer er en rejse i den menneskelige krop, som er biologisk rejse ind i menneskesindets stemninger, dens dufte, dens varme og dens grænser.

Troels Laursen


GALLERI OXHOLM
Allan Bestle
(DK) "When the boy stopped drawing ravens, they poked out his eyes"

Om kunstneren:
Med en modig og udfordrende udtryksform, komponerer Allan Bestle studier af livet, hvor gulnede fotografier, lærredsstumper og slidte genstande, holdt sammen af maling og fugemasse, udgør det fundament, værkerne hviler på. Både penselstrøg og spidse blyanter er redskaber, der bruges i Allans atelier, hvor det denne gang er ravnen, der er i centrum.


Hver maleri ledsages af et skræddersyet eventyr af Dokswel M.

Allan Bestle og Peter Max-Jakobsen er på nuværende tidspunkt aktuel med et værk i Kastrupgaardsamlingen i gruppeudstillingen 50 x 50 x 50.


Udstillingerne kan ses indtil d. 3/4, 2016



Adam og Eva i Viborg

Omtale af udstillingerPosted by Troels Sat, March 05, 2016 09:52:46
- fra Præsteforeningens Blad nr. 9, 4. marts 2016:

ADAM & EVA - TABET AF USKYLD

af Troels Laursen, Ullits

Udstillingen ”Adam og Eva– tabet af uskyld”, der tidligere var udstillet på Brandt i odense er nu rykket til Skovgaard Museet i Viborg, men, den er stadig fyldt med fortællinger omkring tro, natur, uskyld, begær, skam, fordrivelse, kønsroller, barndom.

Menneskeparret Adam og Eva er et af de ældste motiver i kunsthistorien. Også i Brandts’ samling er disse to talrigt repræsenteret. Udstillingen viser disse værker og fortæller myten om de første mennesker, som den har været fortolket i billed- og fotokunsten gennem de sidste 250 år.

Undervejs i udstillingen tages gæsterne på en sanselig rejse: fra skabelsens lyse tid over syndefaldet til jordelivets sorger og glæder. Igennem århundreder har kunstnere forestillet sig, hvordan paradiset og verdens første par kan have set ud. Fortolkningerne afspejler skiftende tiders værdier, domme, begær, gudstro og tvivl. I udstillingen vil man også møde værker, som ikke eksplicit henviser til Adam og Eva, men som alligevel forholder sig til almenmenneskelige livsvilkår.

Kunstnerlisten tæller navne som Joakim Skovgaard, Johannes Larsen, Jens Juel, Jean René Gauguin, Per Bak Jensen, Hans Scherfig, Kai Nielsen, Jørgen Roed, Wilhelm Marstrand, Gregers Nielsen, Joakim Eskildsen og Katarzyna Kozyra. Medierne spænder vidt: fra tegninger og fotografi til videokunst og maleri.

Udstillingen kan ses I Odense indtil den 6.december 2015 og fra januar 2016 på Skovgaard Museet i Viborg.

Foto af Tone Arstila: Adam og Eva:

To mennesker klamrer sig til hinanden.

En mand og en kvinde. De står afklædte i en skov. Rundt om dem vokser træerne ind i himlen. Tør de slippe taget?

Foto: Joakim Skovgaard: Slangen frister Eva, 1902.



Isotop på VKM video

Omtale af udstillingerPosted by Troels Mon, November 30, 2015 18:01:33
På nedenstående link kan du se en lille rundvisning med mig af ISOTOP-udstillingen på Vendssyssel Kunstmuseum i Hjørring - udstillingen er med

Aron Demetz (ITA)

Karin Andersen (ITA) (fotoet)

Harmut Stockter (DE/DK)

Ole Tersløse Jensen (DK)

Peter Max-Jakobsen (DK) (de to sidste er kuratorer på udstillingen)


https://www.youtube.com/watch?v=vKhwJrzajwo - lavet af Inge Trander.







Jacob Brostrup i Galleri Kirk, Aalborg

Omtale af udstillingerPosted by Troels Fri, November 06, 2015 10:10:21

JACOB BROSTRUP | THIS MUST BE THE PLACE

Ny stor udstilling i nyt udtryk af kunstneren samt ”release” af ny bog med tekst af Troels Laursen om kunstnerens arbejde.

Lørdag d. 7. november kl 12-14 | Åbning ved kunstneren kl 12.30



Isotop på VKM

Omtale af udstillingerPosted by Troels Mon, October 05, 2015 17:06:51

Invitation til åbning af udstillingen

ISOTOP


Karin Andersen • Aron Demetz Due • Peter Max-Jakobsen

Hartmut Stockter • Ole Tersløse

Fredag den 9. oktober kl. 15.00

Velkomst ved museumsdirektør Sine Kildeberg

Udstillingen åbnes af sognepræst og kunstskribent Troels Laursen

Flere af kunstnerne vil være til stede

Venlig hilsen Vendsyssel Kunstmuseum

Udstillingen kan ses 10. okt. – 6. dec. 2015 • Åbent tirs-søn kl. 11-16, den 1. tors i måneden til kl. 20

Artist Talk den 25. oktober kl. 14

Vendsyssel Kunstmuseum • P. Nørkjærs Plads 15 • 9800 Hjørring • Tlf. 98 92 41 33 • www.vkm.dk



Essay om Ole Tersløses kunst

Omtale af udstillingerPosted by Troels Tue, September 16, 2014 14:38:15

Modeller af virkeligheden

Om Ole Tersløse Jensens billedunivers

af Troels Laursen
Trykt i North Art Magazine, nr. 147.

Prolog – en introduktion til Tersløses billedunivers.

Ole Tersløse Jensen er oprindelig uddannet maler på Kunstakademiet, men har de seneste år fortrinsvis arbejdet med computermanipuleret fotografi og visualisering i 3d-computerprogrammer.

Han arbejder i dette ingenmandsland, mellem computergrafik og kunst, i traditionel forstand. Og derfor skaber hans værker forvirring. For er der tale om fotografier eller minutiøst udførte skilderier?

Er hans værker nyskabende eller peger de tilbage i tiden mod tidligere tiders figurative maleri?

Kunstneren synes bevidst at have placeret sig i et ingenmandsland, der gør hans arbejder svære at placere.

En del af forklaringen skyldes kunstnerens teknik.

Han skaber langt de fleste billedelementer fra grunden i 3d computerprogrammer. Programmer, der også bruges til computerspil og visuel-effects i filmindustrien. I disse programmer kan han "gradbøje" illusionen, præcis som han vil. Han trækker gerne på sin indsigt i renæssance og barokmaleriet, og hans scener har tit et patetisk, teatralsk præg og hans værker optræder både genkendelig og realistiske og fremmedgørende på samme tid.

Tit gengiver Ole Tersløse Jensen situationer, som aldrig ville kunne finde sted i virkeligheden, men som oftest optræder de i klassiske landskaber eller by- og havnemiljøer med havet/vandet som det uudgrundelige ubevidste lag. Og den grønne-under-vand-agtige farve, flere værker er henlagt i, er med til at skabe denne eventyrlige og surreale oplevelse.

Tersløse Jensens insisteren på at gøre det uvirkelige virkeligt kendes fra blandt andet fra det surrealistiske maleri, men i modsætning til den surrealistiske tradition forsøger Ole Tersløse ikke at skabe den fuldkomne illusion.

Der går altid noget skævt i virkelighedsgengivelsen.

I serien "Strange birds" har de flyvende fugle f.eks. ingen ben. I serien "The harbour at 5 pm." er figurerne geometrisk stærkt forenklede og værkerne virker derfor ved nærmere eftersyn stiliserede den meget virkelighedstro lyssætning til trods.

Tersløse Jensens værker er en form for eksperimenterende modeller af verden.

I computeren skaber han fabulerende bud på, hvordan livet måske også kunne have været, men det hele virker "forkert" og de genkendelige ting, optræder ofte i andre sammenhænge end de plejer. Tit samles billederne i serier med et absurd forløb.

Værkerne er næsten som en art tegnede serier, der kan læses som en fortælling.

Han antyder en fortælling, men vi ved ikke, hvor fortællingen ender.

Ej heller, hvor konkret, vi skal fortolke den.

Childish-behavoir – stilleben med børn

Den nyeste serie fra Ole Tersløse Jensen er den han har givet titlen: ”Childish-behavoir” og kan ses som foreløbig kulmination i hans værk. Både rent teknisk og også rent kunstnerisk, hvor udtrykket er mere enkelt og uden den vanlige ”realistiske” scene som de ”urealistiske” figurerne optræder i. Her er baggrunden monokromt og figuren står alene ud i et rum af ingenting.

Serien “Childish behavoir” er en uafsluttet serie af store lambdaprints (160 x103 cm) opklæbet bag glas. Alle billederne viser 100 % computerskabte kropsdele af børn klemt ned i vaser som en form for stilleben.

Serien er en form for kommentar til fotografen Nathalie Edenmonts ( født i 1970 i Yalta , Ukraine, der siden 1991 har været bosat i Stockholm) billeder af katte, der på lignende vis, er skåret i stykker og placeret i vaser eller krukker som en morbid form for stilleben. Den mest iøjnefaldende forskel på hendes og Terløses arbejder er selvfølgelig det motiviske; kattene er erstattet af børn.

Men teknisk og dermed også stilistisk er der også en afgørende forskel.

Edenmont er traditionel fotograf, der skabte skandale ved at partere virkelige katte og komme dem i krukker, før hun fotograferede dem. Som fotograf, der laver en optagelse af virkeligheden, er hun afhængig af det reelle og derfor også “stækket” etisk, idet der er grænser for, hvad hun kan slippe afsted med. Det går lige med katte, fordi kattens familie ikke har mulighed for med advokatbistand at klage til Menneskerettighedsdomstolen, men det var ikke gået med børn!

Terløses ”børn” er ikke virkelige børn, men bygget op fra grunden i 3d computerprogrammer. Han er derfor ikke afhængig af den ydre verden, men kan i sit digitale forsøgslokale gøre lige hvad han lyster vil, da han laver simulationer, som ikke har nogen direkte forbindelse til virkeligheden.

På afstand virker børnene realistiske, men kommer man tæt på, kan man se, at der er tale om en form for “digital abstraktion”. Børneansigterne mangler detaljer, og er alt for perfekte, til at man virkeligt tror på dem.

Og her er kernen af Tersløse billedkunst, som hele tiden tilstræber sig at lave modeller af virkeligheden, snarere end at han direkte forsøger at “tage billeder” den.

Det er “Childish behavoir” nok det mest slående eksempel på, da det er indlysende, at der ikke kan være tale om virkelige, lemlæstede børn i krukker.

Eller som kunstnerens selv har udtrykt det: ”Hele mit koncept - at jeg laver modeller af virkeligheden i stedet for at lave analoge afbildninger af den - kommer for mig at se fint til udtryk i serien. Jeg kan jo ikke skære virkelige børn i stykker og komme dem i krukker, men med "modelbørnene" kan jeg jo gøre, hvad jeg vil”.

Ligesom Niels Bohrs atommodel er ikke et billede af et virkeligt atom, men en teoretisk konstruktion, der kan bruges som et instrument til forståelse af den fysiske verden – med de fejlbehæftede mangler, der måtte være i det, er en tilsvarende måde som man kan se Tersløses værker på.

De er en slags fabulerende, digitale eksperimenter, der forhåbentligt kan gøre os opmærksom på noget af verdens mangfoldighed, men de prætenderer på ingen måde at være vinduer, der åbner op indtil en endegyldig sand indsigt i det virkelige.

Motivet: Childish-behavoir

Men hvis det ikke er vinduer ud til en indsigt eller vue ind i virkeligheden, hvad er det så der er på spil i Tersløses motivverden i serien: Childish-behavoir?

Hvorfor denne barnlige opførsel med at putte forsvarsløse børn på krukker?

At putte ting på flaske eller krukker er ikke en nu foreteelse i kunsthistorien. Der er en lige linje fra Mancinis lort på dåse, over Bjørn Nørgaards rituelle slagtning af hesten ”Røde Fane”, der efterfølgende blev syltet på krukker, og via Christians Lemmerz ligeledes skandaleramte udstilling i Esbjerg med rådnende grisekroppe i montrer og til kattelemlæsteren Nathalie Edenmont. Det handler alt sammen om at koncentrer og udtrække essens af tingen eller kroppen. Hos Ole Tersløse lider ingen overlast, og derfor kan værkerne også trække i beskuerens smilebånd, trods deres iboende uhygge.

Børn på flaske er en uhyggelig ting, selvom hvert tiende fødte barn i Danmark er et såkaldt reagensglasbarn.

Når Tersløses børn, eller dele af deres lemmer, optræder i krukker, så det for opbevarer og udtrække alt det der hører barnelivet til. Legen, lugtende og lydende. Det er duften af karamel i den nyfødtes hårbund, til duften af børnegård og lort. Det er som en parfumeflakse, et udtræk – essensen af børnelivet. Erindringer om uskylden og det skyldfrie legende liv, som den voksen stræber tilbage efter. Børnene, i Tersløse krukker, er ikke en barnagtig opførsel på den trælse måde, men en barnagtig alvorlig leg, hvor børnene bliver til modeller af den virkelighed, som enten findes eller aldrig har fundet sted, og så blot er noget den voksne nu efterstræber. Og derfor er børnene også for perfekte til at være rigtige levende børn. De er ”sminkede” som barndommens erindringer, hvor kun det gode står tilbage, mens den ”rigtige” barndoms essens og virkelighed ligger lige nedenunder. Henkogt og syltet ned i en krukken, der står allerbagest på hylden i skabet.

Se flere af Ole Tersløse Jensens værker på hans hjemmeside: www.terslose.dk





Anne Juul Christophersen

Omtale af udstillingerPosted by Troels Sun, September 14, 2014 18:13:47

Anne Juul Christophersen: Banquet

af Troels Laursen

I forbindelse med sin udstilling ”Banquet” i Galleri Rasmus, København i foråret har kunstneren udgivet et lille hæfte ilagt en musik-cd, hvor både teksterne og musikken var lavet specielt til denne udstilling.

Hæftet har et flot layout og et lækkert tryk. Cd’en, der følger med hæftet, har musik af kunstnerens mand, og datteren, synger kunstnerens tekster. En fin lille familieting, men desværre skæmmes teksterne af omvendte ordstillinger, som ”Alle ganske sikre på/At de nok til gildet skulle nå” og lignende.

Digtene, der tangerer det klicheagtige, bliver fin fremført, men tilfører egentligt ikke malerierne noget. De kan sagtens stå alene i deres egen kraft, sprængfyldte af detaljer og mættede farver, som enhver kan gå på jagt i og gøre sin egen fangst, for nu at citerer et af digtene.

Anderledes mere kød er der på Anne Juul Christophersen figurative malerier, der på sin vis er meget realistiske selvom motiverne og emnerne både er eventyrlige og poetiske og til en vis grad også surreele.

I motiverne er der en blanding af en idyl med nuttede børn og dyr ude i skoven, der dog hurtigt får det nuttede af sig og det hele kan gå over i uhygge og uvished.

Denne dualitet af eventyrlig idyl og skovens/naturens iboende uhygge og vold, er gennemgående i Anne Juul Christophersens værker så fantasien, også den livlige og uhyggelige, er en del af virkeligheden og som en slags dybere tunnel ind til bevidstheden og den menneskelige eksistens.


Det er små yndige børn, der optræder i malerierne. Og oftest er børnene uden farve, og gengivet i en hvid/gråblå tone, så uvirkeligheden eller stumfilmsoplevelsen trænger sig på. Og på samme måde er beskæringen i motiverne er med til at fremhæve denne næsten filmiske effekt, af et stilfoto, så beskueren kun kan gætte på næste levende billede. Og typisk er værktitlerne en vigtig medspiller i billedoplevelsen, da de både åbenlyst peger på det vi selv kan observerer, men også bringer betragteren i en hel anden retning. Det er beskuerens egne øjne, der fortæller om det er idyllen eller uhyggen, der får lov til at være det der giver stemningen til slut.

Hæftet kan fås via www.annejuul.dk - Anne Juul Christophersen er også aktuel på årets Art Copenhagen fra den 19.september.





Next »